FÖRSÄKRINGS­BRAN­SCHEN ÄR I STRUK­TUROM­VAND­LING

Idag släpper Forena sin nya undersökning om strukturomvandlingen inom försäkringsbranschen, med fokus på AI och automation.

Anders Johansson, förbundsordförande

 

Det pågår en strukturomvandling inom försäkringsbranschen i och med att artificiell intelligens och automation öppnat upp nya kundcentrerade och värdeskapande digitala försäkringserbjudanden och affärer. Samtidigt känner många av försäkringsfacket Forenas förtroendevalda oro dels för konsumenters och anställdas integritet, dels för de anställdas möjlighet till kompetensutveckling. Det visar en ny undersökning från Forena.

– Forena tror att AI och automation inom försäkring är mycket lovande och har potential att revolutionera hur försäkringsbolagen arbetar och erbjuder sina tjänster – förutsatt att vi klarar av att hantera riskerna, säger Forenas förbundsordförande Anders Johansson.

I en ny undersökning som Forena genomfört bland sina förtroendevalda menar åtta av tio att AI och automation kommer ha stor eller mycket stor påverkan på försäkringsbranschen de kommande fem åren. Hittills har primärt avancerade automationslösningar bidragit till att effektivisera arbetsmoment bland anställda och rådgivare har kunnat lägga mer tid på kvalificerade arbetsuppgifter med ökad arbetsglädje som följd.

Men bristen på kunskap är stort. Nästan nio av tio av Forenas förtroendevalda anger att AI och automation kommer att påverka behovet av ny kunskap bland anställda. Det finns ett tydligt kompetensgap mellan behovet av dels ny kompetens inom programmering, design och datasäkerhet, dels påverkan på befintlig och erfaren kompetens inom skadereglering och försäljning.

Vid sidan av alla möjligheter med AI och automation tornar mörka orosmoln upp på himlen. Hälften av Forenas förtroendevalda känner farhågor för kundernas integritet när volymer av data ökar och mer information delas mellan företag och tredjepartsaktörer. Lika många är oroliga för anställdas integritet och hanteringen av deras data till följd av mer övervakning i det dagliga arbetet.

– Vi är många aktörer som behöver kroka arm för att främja ansvarsfull användning av AI så att alla anställda kan känna trygghet på sina jobb. Men också för att branschens samhällsnyttiga funktion ska upprätthålls genom att erbjuda trygghet till individer, företag och institutioner under lång tid framöver. Redan nu kan Forena se att branschen behöver komma överens om vad dataetik är i denna nya kontext. Ny teknik, både i utveckling och implementering, behöver säkerställa balans mellan teknikens framsteg och kunders och anställdas omsorg och integritet, säger Anders Johansson.

BAKGRUND

Rapporten ”Strukturomvandlingen i försäkringsbranschen med fokus på AI och automation – status och framåtblick” (pdf) har tagits fram av oberoende aktören Policy Impact på uppdrag av Forena mellan december och maj 2023. Den belyser hur den svenska försäkringsbranschen påverkats av Artificiell Intelligens (AI) och automation utifrån olika perspektiv. Bland annat har 24 djupintervjuer genomförts med branschaktörer. Företagsspecifika skrivningar har validerats innan publicering.

Forenas egen undersökning genomfördes januari 2023 via enkätverktyget Insurvey. Populationen bestod av förbundets 800 förtroendevalda och svarsfrekvensen var 30 procent.

Läs mer om AI och automation