Förbunds­styrelsen

Forenas förbundsstyrelse genomförde nio styrelsemöten under 2022. Vid ett mötestillfälle under våren hade förbundsstyrelsen ett längre internat med dialog om förbundets strategiska frågor. En tongivande fråga under året var Huvudavtalet (Trygghetsöverenskommelsen) och om hur förbundet skulle kunna ansluta sig till avtalet så att våra medlemmar kan få ta del av överenskommelsen. Under året startades även förberedelserna inför avtalsrörelsen
2023 genom att förbundet bland annat haft dialog med föreningarna.

Under hösten, i samband med Framtidsveckan, genomfördes Förbundsfullmäktige. Där beslutade ombuden bland annat att de lokala organisationerna ska benämnas Klubb respektive Sektion, i stället för Förening respektive Klubb. Förändringen ska genomföras under första halvåret 2023. Förbundsfullmäktige beslutade också om en ny instruktion och arbetsordning för förbundets valberedning.

Två förbundsstyrelseledamöter avgick under året. Fyllnadsval förrättades på Förbundsfullmäktigemötet.

Förbundsstyrelsen (2022-12-31)

Anders Johansson, ordförande
Susanne Lindberg, förste vice ordförande
Jane Olofsson, andre vice ordförande
Anneli Ersson
Gunilla Törnqvist
Ingrid Laurén-Heumann
Linda Pettersson
Linnéa Niklasson
Maria Flodqvist
Simon Basdajian
Wilhelm Berséus

Valberedningen (2022-12-31)

Magnus Lögdahl, sammankallande
Kristina Ottosson
Lisbeth Nylén Bakurin
Mats Kjellgren
Mia Garren
Petter Augustsson

Förhandlingar

Forena förhandlar kollektivavtal med Försäkringsbranschens arbetsgivarorganisationer FAO och Fremia. Majoriteten av Forenas medlemmar arbetar på försäkringsbolag som är medlemmar i FAO.

Tjänstemän på Folksam och LO/TCO Rättsskydd omfattas av kollektivavtal med Fremia.

Under året trädde lagstiftningsförändringarna i LAS och parterna (PTK och Svensk Näringsliv) Huvudavtal i kraft. Vi (förbundet/förbundsstyrelsen) diskuterade hur de eventuella förändringarna kan påverka våra kollektivavtal och vi påbörjade förhandlingar med arbetsgivarorganisationerna. Förbundet har arbetat aktivt med att informera och utbilda förtroendevalda kring de förändringar som skett i LAS om anställningsskydd.

Efter att förbundet haft dialog med föreningarna inför avtalsrörelsen påbörjades den interna delen av arbetet.

CENTRALA OCH LOKALA FÖRHANDLINGAR

En viktig uppgift för ett fackförbund är att företräda medlemmar i förhandlingar gentemot arbetsgivare. Man skiljer mellan lokala och centrala förhandlingar och lokala förhandlingar sköts i regel av förtroendevalda där det finns lokal facklig organisation. När det saknas lokal klubb sköts lokala förhandlingar av förbundets förhandlare. Centrala förhandlingar sköts av förbundet, inte bara avseende kollektivavtal, utan även i fall där de lokala parterna inte har kunnat komma överens.

ARBETSRÄTTSLIG RÅDGIVNING OCH MEDLEMSSERVICE

Genom Forenas centrala rådgivning via telefon och säkra meddelanden, är det alltid möjligt för en medlem eller förtroendevald att få kontakt med en förhandlare/rådgivare och få svar på frågor. Mer komplicerade ärenden fördelas till en ansvarig förhandlare. Under året har rådgivningen fått frågor kring huvudavtalet och vilka förmåner som finns för våra medlemmar. Även frågor om distansarbete/hybridarbete har varit vanligt förekommande till följd av det nya normala arbetslivet.

CENTRALA AVTAL

Forena arbetar aktivt med att försöka öka antalet centrala kollektivavtal inom vår bransch och har sedan tidigare intensifierat arbetet med att teckna hängavtal och företagsavtal, något som är svårt inom vår bransch.

Med anledning av det nya arbetsmiljöavtalet har vi fokuserat på att utbilda förtroendevalda i det nya avtalet.

KOLLEKTIV­AVTALAD TJÄNSTE­PENSION

FTP-PLANEN

Pensionsplanen FTP 17 löper till och med 31 december 2023. Den förlängs därefter med ytterligare ett kalenderår om den inte sagts upp av någon avtalspart.

FORENAS REPRESENTANTER i FTP-NÄMNDEN:

Jimmy Johnsson
Jouni Ketola
Susanne Lindberg

FPK

Försäkringsbranschens pensionskassa, FPK, förvaltar den förmånsbestämda FTP-planen avdelning 2, för personer som
är eller har varit anställda i försäkringsföretag som anslutit sig till FPK. Cirka 120 arbetsgivare är anslutna till FPK
och antalet försäkrade är cirka 26 000.

FORENAS REPRESENTANTER I STYRELSEN:

Anders Johansson
Jane Olofsson
Jimmy Johnsson
Susanne Lindberg

KTP-PLANEN

Pensionsplanen KTP gäller fram till 2028-06-01.

FORENAS REPRESENTANTER I PENSIONSNÄMND KTP:

Jimmy Johnsson
Susanne Lindberg

FORENAS REPRESENTANTER I KOOPERATIONENS PENSIONSSTIFTELSE:

Anders Johansson (ordinarie)
Anneli Ersson (suppleant)

Medlems­rekrytering och synlighet på arbets­platsen

Forena välkomnade 1 470 yrkesverksamma medlemmar under året, samtidigt som 1 490 lämnade förbundet. En del av förbundets yrkesverksamma medlemmar konverterades till pensionsmedlemmar i samband med att de gick i pension. På totalen blev det därför 81 färre yrkesverksamma
medlemmar för 2022. Av förbundets nytillkomna medlemmar tillhör, precis som föregående år, en majoritet den yngre åldersgruppen inom försäkringsbranschen. Vid årets slut hade förbundet 13 180 yrkesverksamma medlemmar, 1 062 pensionärsmedlemmar och 177 studentmedlemmar, dvs totalt 14 419 medlemmar.

Under året har Forena i samarbete med Randstad RiseSmart lanserat nya karriärtjänster, vilket ger samtliga medlemmar
rätt till att nyttja två karriärtjänster under ett kalenderår. Karriärtjänster som erbjuds är CV-granskning, LinkedIn-granskning, intervjuträning och karriärcoachning eller karriärcoachning för chefer.

Förbundet har haft lokalt anpassade utbildningar hos föreningar och klubbar som anmält intresse. Efterfrågan har främst gällt utbildning för kontaktombud, kontaktombudens roll, vikten av medlemsrekrytering, skillnaden mellan kontaktombud och arbetsmiljöombud samt grundläggande arbetsrätt.

För att stärka förbundets förtroendevalda i deras kommunikation med medlemmar har ”Forenas Kommunikationsverktyg” lanserats, baserat på plattformen Brandmaster. I plattformen har förtroendevalda bland annat fått tillgång till material som bilder, filmer samt olika typer av mallar. Dessutom har Forena i samarbete med kommunikationsföretaget Loop Communication arrangerat en utbildning i medlemskommunikation för förtroendevalda. Utbildningen hölls i två moduler och fokuserade på budskap, kommunikationskanaler, lyssna och klarspråk.

Forenaveckorna, som är schemalagda veckor där förbundet satsar extra på synlighet, har under 2022 uteslutande arrangerats digitalt, till följd av Coronapandemin. Under både vårens och höstens Forenaveckor var temat ”Trygghet” och totalt arrangerades 6 stycken webbinarium:

  • Hybridarbete – Är det framtidens arbetsliv med Futurion
  • Rätt råd för din karriär med Randstad Risesmart
  • Diagnoserna i mitt liv med Olof Wretling
  • Pandemi, inflation, krig och energipriser med Länsförsäkringar
  • Trygga din ekonomi med Danske Bank
  • En berättelse om utanförskap med Nour El-Refai

En, tidigare ej prövad, synlighetsaktivitet i form av ”Glassbilen svänger förbi” genomfördes under tidig höst tillsammans med förtroendevalda på LFAB i Stockholm, Linköping samt Helsingborg. Alla på arbetsplatsen, medlemmar och potentiella medlemmar, bjöds på glass och samarbetspartners i Stockholm var Hemglass och i Helsingborg Vanilj och Choklad AB. Utfallet av aktiviteterna var mycket positivt. De gav styrelseledamöter och kontaktombud stor synlighet på arbetsplatserna. Medlemmarna ställde många frågor kring medlemskapet och vad fackets roll är på arbetsplatsen. Intresse för att engagera sig fackligt har inkommit till förtroendevalda efter att aktiviteten var avslutad.

Under vecka 43, i oktober, genomförde Forena en stor utomhuskampanj kombinerat med en digital kampanj i sociala medier för att marknadsföra och synliggöra förbundet och i förlängningen rekrytera medlemmar. Även här var temat Trygghet. Kampanjen var fokuserad till de fem största försäkringsbolagens huvudkontor i Stockholm med tio annonstavlor kring varje kontor. Kampanjen togs emot väl och tillsammans med Forenaveckorna, som ägde rum veckorna innan kampanjen, resulterade den i att Forena under oktober månad fick ett plusresultat i medlemsrekryteringen efter sju månader av svagt negativ utveckling.

Förbundet har även i år kört rekryteringskampanjen ”Rekrytera en kollega”. Likaså har studenter vid Företagsekonomiska institutet i Stockholm fått besök av Forena, då både förbundets studentmedlemskap och försäkringsbranschen i stort diskuterats.

Forenas satsning på digitala event har fortsatt under 2022. Medlemmar har erbjudits digitala webbinarier med en bred variation på innehåll. Omställningen till ett digitalt utbud har resulterat i att tillgängligheten till föreläsningarna är lika för alla och inte beroende på var i landet man arbetar. Responsen har varit mycket positiv. Medlemmar har under verksamhetsåret kunnat anmäla sig till webbinarier som “Ta makten om din hälsa” med Food Pharmacy, “Sjukt stressad” med Anna Bennich och ”Få koll på din pension” med Håkan Svärdman.

Framtids­­veckan

Forena vill vara ett modigt och relevant fackförbund även i framtiden och bjöd därför in förtroendevalda till konferens som gick under namnet Framtidsveckan. Efter pandemiåren skulle förtroendevalda äntligen få mötas i samtal om en bransch i förändring och fackets roll att skapa engagemang i en hybrid tid.

Syftet med Framtidsveckan var att den skulle generera ny energi, motivation, diskussioner och erfarenhetsutbyte som sätter effekt på det lokala arbetet och för Forena in i framtiden.

Forena samlade ungefär 80 förtroendevalda på konferensanläggningen Vår Gård i Saltsjöbaden under fyra dagar mellan den 24 och 27 oktober. Här fick alla gemensamt utforska Forenas framtid genom föreläsningar, seminarium och workshops. Konferensen inleddes med ett förbundsfullmäktige för att sedan övergå till att fokusera på framtidsfrågor inom förbundet.

Utifrån konferensens workshops betonade de förtroendevalda att Forena i framtiden behöver arbeta mer med marknadsföring, medlemserbjudande och utveckla Forenas arbetsverktyg som ska underlätta för medlemsrekrytering.

Digitaliseringen leder till nya arbetssätt och som en följd av detta även till andra psykiska och fysiska arbetsmiljöproblem. Det framgick att arvode, meriterande och flexiblare uppdrag kan vara lösningen på framtiden, vilket majoriteten av deltagarna såg positivt på.

Enligt utvärderingen som gjordes efter konferensen kan man konstatera att Framtidsveckan var en lyckad konferens. Många kan tänka sig delta igen, under förutsättning att konferensen genomförs under färre dagar och med ett luftigare schema alternativt jämnare fördelat över alla dagar.

Publicitet och på­verkan

Forenas intensiva påverkansarbete rörande den allmänna pensionen de senaste åren bidrog starkt till att sätta fokus på frågan inför valrörelsen 2022. Under våren publicerades flera nyhetsartiklar där Forenas analys och förslag var bärande delar. Forenas rapport om hur hemförsäkringar ger eller inte ger ersättning vid våld och överfall i nära relationer gav också uppmärksamhet i media.

Vidare har framför allt branschmedia löpande rapporterat hur parterna i branschen arbetar med att ansluta till Huvudavtalet.

Övriga opinionsinsatser:

  • Forena medverkade aktivt i Lön hela dagen
  • Vi släppte rapporten ”Våld i nära relationer. Undantag i hemförsäkringen hämmar jämställdhet.”
  • Vi anlitade Make Equal för att undersöka varför män och kvinnor arbetar med olika saker inom branschen
  • Vi medverkade på Forum Jämställdhet

SOCIALA MEDIER

Forena har under året ytterligare flyttat fram sina positioner på sociala medier och har genomfört ett flertal olika sorters kampanjer på Metas plattformar (Facebook, Instagram och Messenger) samt LinkedIn, både i egen regi och tillsammans med externa samarbetspartners.

Till exempel kan nämnas en native-kampanj som i samarbete med Forenas contentbyrå CISK genomfördes under april-maj 2022. Kännedomen om Forena ökade med 58 procentenheter hos de som tagit del av kampanjen jämfört med en kontrollgrupp. Utöver det gav kampanjerna fler följare, fler besökare till Forenas webbplats samt i förlängningen fler medlemmar.

På Twitter har aktiviteten varit med sparsam.

Facebook – Forena samlar i slutet av 2022 omkring 2 170 följare på Facebook. Detta är en ökning med närmare 400 följare, och en dubbelt så stor ökning i antal följare som föregående år.

Twitter – Forena har i slutet av 2022 860 följare på Twitter, vilket är en ökning med 7 följare sedan förra årsskiftet.

LinkedIn – Forena har i slutet av 2022 drygt 920 följare på LinkedIn, vilket är en ökning med lite drygt 100 jämfört med året
före.

Webb och it

WEBB

Forenas hemsida har under 2022 ändrat så att medlemsansökan nu innehåller frivilliga frågor om varför man har valt att bli medlem. Forena använder svaren/datan som kan tillföra kunskap i förbundets rekryteringsarbete.

Under 2022 har Forena fortsatt att arbetet med att ta fram en ny webbplats, med projicerad lansering våren 2023. Teknisk vidareutveckling av befintlig webbplats har samtidigt frysts, med undantag för nödvändiga tekniska uppdateringar.

Fokus för den nya webbplatsen ligger på att uppgradera webbplatsens utseende så att den fortsatt är modern och relevant. Under förstudien inför den nya webbplatsen har samtliga förtroendevalda inom Forena, samt förbundets anställda, getts möjlighet att komma med input på hur den nya webbplatsen ska se ut och kännas. En fokusgrupp med förtroendevalda har också bildats. Fokusgruppen har bland annat fått komma med input på skisserna för webbplatsen, vilket har lett till en del mindre justeringar.

Designen på den nya webbplatsen har tagits fram i samarbete med Forenas designbyrå Söderhavet. Sedan tidigare har förbundet samarbetat med designbyrån kring Forenas logotyp och visuella identitet. Arbetet med att ta fram webbplatsen utifrån designskisser och kravspecifikationer utförs av Forenas mångåriga webbpartner Metamatrix.

Den nya webbplatsen kommer även att innebära ett stort teknikskifte för förbundet. Forena lämnar Optimizely (tidigare EPI-server) som CMS-plattform och går över till Umbraco. Bakgrunden till plattformsbytet är att Forena har gjort analysen att Optimizley utvecklas åt ett håll som inte gagnar förbundet samt att Umbraco kommer att vara betydligt mer kostnadseffektivt. I samband med plattformsbytet får Forena också de senaste versionerna av .NET och Bootstrap på köpet, något förbundet annars hade behövt uppgradera separat om vi hade valt att ligga kvar i Optimizely.

FORENAS KOMMUNIAKTIONSVERKTYG

För att stärka förbundets förtroendevalda i deras kommunikation med medlemmar har Forenas Kommunikationsverktyg lanserats som är baserat på plattformen Brandmaster. I plattformen har förtroendevalda bland annat fått tillgång till material som bilder, filmer och olika typer av mallar.

QBANK

Under våren 2022 kom Forena också i hamn med DAM-plattformen Qbank. Qbank ger Forena möjlighet att lagra och hantera mediefiler på ett strukturerat sätt samt ta emot, skicka och dela dessa med exempelvis leverantörer, samarbetspartners och förtroendevalda.

IT-VERKSAMHETEN

Ett stort fokus inom IT-verksamheten är stöd och verktyg för förtroendevalda. Arbetet fokuserar dels på att förenkla och effektivisera de processer där IT-stöd behövs i den lokala verksamheten. Dels på att det ska vara svårt att göra fel, då personuppgifter om medlemmarna är en känslig personuppgift.

I båda fallen är det en extra utmaning att de lokala förtroendevalda finns i miljöer där deras arbetsgivare har olika system, rutiner och arbetssätt som ger behov av i viss mån olika arbetssätt.

Vi har löpande kontakt med förtroendevalda som använder systemen för att fånga upp nya behov och hjälpa till vid problemhantering.

Vi har också genomfört workshops för att fånga upp behov av nyutveckling och behov av t ex lathundar och instruktioner.

I Forenas interna IT-miljö har det varit fortsatt stort fokus på att skapa en IT-miljö som möter och stöder utveckling av verksamhetens behov.

Arbetsmiljö

Forena har under 2022 aktivt bedrivit ett fortsatt engagerat arbetsmiljöarbete. Den 1 april 2022 började det nya centrala arbetsmiljöavtalet mellan parterna Forena och FAO att gälla. Forena har med anledning av avtalet också genomfört och erbjudit ett antal centrala utbildningstillfällen av innehållet i avtalet. Utbildning har även skett lokalt när det har efterfrågats.

I det som efterfrågats av Forenas förtroendevalda har det varit särskilt fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö, där ledarskap varit en stor del, systematisk arbetsmiljö och samverkan.

Under året har allt fler återvänt till arbetsplatserna efter pandemin. Det vi lärde oss av pandemin har också blivit ett nytt sätt att arbeta på. För många är ett partiellt distansarbete fortfarande en möjlighet. Detta ger oss nya utmaningar inom arbetsmiljön när det kommer till ledarskap, arbetets organisering samt hybridmöten. Därav har många frågor och arbetsmiljöutbildningar haft dessa teman som huvudfokus.

Till största delen har Forena genomfört arbetsmiljöutbildningar digitalt, men även en del fysiska utbildningar har genomförts på olika försäkringsbolag.

Forenas arbetsmiljöexpert har också suttit med i ett antal utredningar på TCO, tex den pågående Regelförnyelsen. Utredningen är Arbetsmiljöverkets stora arbete med att förnya föreskrifterna där parterna i svenska modellen medverkar genom remissvar i utredningsarbetet, som har för avsikt att börja gälla i september 2023.

Vi har även medverkat och fortsätter medverka i utredningen om Organisatorisk och social arbetsmiljö och i det pågående arbetet kring Arbetsmiljöverkets tolkning av arbetsmiljöombudets roll vid arbetsanpassning.

Mycket av utredningen kommer att bli klart under 2023 vilket kommer leda till att Forena behöver ta fram utbildningar vilket är på gång och har planerats under 2022. Under året har även en digital utbildnings- och nätverksdag för våra huvudarbetsmiljöombud (HAMO-dag) genomförts.

Ett flertal RAMO-besök har gjorts under året, RAMO inkluderar både rena besök hos arbetsgivare av regionalt arbetsmiljöombud, där vi går igenom arbetsgivarens arbetsmiljöarbete, som utbildningsinsatser.

Forenas arbetsmiljö i siffror:

  • Forena har idag 6 st regionala arbetsmiljöombud.
  • 42 genomförda arbetsplatsbesök (varav 28 digitala)
  • 18 genomförda RAMO-besök
  • 24 genomförda RAMO-utbildningar
  • 56 interna utbildningstimmar på kansliet
  • 227 externa utbildningstimmar
  • 913 personer har omfattats av utbildningsinsatser i arbetsmiljö
  • Forena mottog 854 000 kr i statliga bidrag för sin RAMO-verksamhet 2022
  • Vi har indirekt gjort besök och utbildningsinsatser i arbetsmiljö som främjar tusentals anställda under 2022

Utbildning

Under 2022 genomförde Forena 21 kurstillfällen - allt ifrån en timmes utbildning över lunchen till tvådagarsutbildningar. Inom grundutbildningen deltog 62 styrelseledamöter på Steg 1 som skedde över fyra tillfällen och 25 ledamöter på två Steg 2-kurser.

På våren var det en stor satsning att utbilda arbetsmiljöombud i det nya arbetsmiljöavtalet. 27 huvudarbetsmiljöombud och samordnande arbetsmiljöombud utbildades i första steget vid två tillfällen. Det följdes sedan upp med 3 tvåtimmars-kurser för alla arbetsmiljöombud, vilket lockade 46 personer. I sista steget bjöds alla förtroendevalda och medlemmar in till ett lunchwebbinarium där avtalet beskrevs i stora drag.

Ett liknande utbildningsupplägg skedde även under hösten när Forena bjöd in förtroendevalda till tvåtimmarswebbinarium om förändringarna i LAS och Trygghetsöverenskommelsen. 162 förtroendevalda deltog på tre informationswebbinarium med titeln ”LAS i förändring”. Även här följde Forena upp med ett webbinarium riktat till medlemmar, vilket lockade till sig 134 anmälningar.

Därutöver har 25 förtroendevalda utbildats i hur de på bästa sätt rekryterar förtroendevalda och skapar en levande och engagerad fackförening. På liknande tema stärktes 19 förtroendevalda i sin medlemskommunikation. Även valberedare, nybörjare och erfarna, utbildades i sitt uppdrag vid två tillfällen där de även fick möjlighet att dela erfarenheter mellan varandra.

Parallellt med den ordinarie kursverksamheten har en förstudie gjorts om Forenas utbildningar för att se över vad som fungerar och vad som kan bli bättre. En enkät skickades ut till alla deltagare som gått Steg-kurser sen 2020 och några intervjuer gjordes med förtroendevalda och kanslipersonal som har erfarenhet av utbildningsverksamheten. Huvudslutsatserna från förstudien var:

  • Utbildning är inkörsporten i uppdraget som förtroendevald. Hur förbundet bemöter nya förtroendevalda lägger en avgörande grund för det fortsatta engagemanget som förtroendevalda.
  • Både digital och fysisk utbildning är efterfrågat.
  • Kontaktombud behöver prioriteras mer.

Forena lanserade dessutom en e-kursportal där alla förtroendevalda ges möjlighet att lära sig på egen hand när det passar dem via LMS (Learning Management System). I samarbete med utbildningsföretaget TicTac har två e-kurser erbjudits om Förtroendemannalagen och Medbestämmandelagen. I slutet av 2022 köptes en större utbildningsmodul av företaget Learnify som riktar sig till nybörjare i styrelsearbete. Ledamöter kommer kunna lära sig mer om styrelsens generella uppdrag och enskilda uppdrag som till exempel ordföranderollen och kassörsuppdraget. Den kursen kommer att lanseras under våren 2023.

Chef

Chefer har kontaktat Forenas chefsrådgivare för rådgivning/coachning i sin chefsroll och som anställd. Chefernas frågor dominerades av lönesättning, arbetsmiljöarbete och hybridledarskap. Chefer upplever fortsatt en ovana och osäkerhet hur de ska leda medarbetare och arbetsmiljöansvar under hybridarbete.

Den vanligaste frågan chefer har i relationen till rollen som anställd är när anställningen hänger löst.

Genom samarbetet som Forena har med Ranstad Smart erbjuder Forena chefsmedlemmar numera möjligheten till individuell karriärcoachning. Chefer får möjlighet att göra en kartläggning och analys av sina kompetenser, erfarenheter och drivkrafter. De får också hjälp med att sätta mål för sitt yrkesliv och utarbeta en plan. I ett nyhetsbrev där cheferna önskades en God Jul och Gott nytt år fick de informationen om karriärcoachningen.

Två webbinarier arrangerades;

För dig som är chef – Att leda i en hybridvardag.
Webbinariet hölls tillsammans med Serena Mon de Vienne från retorikbyrån Snacka Snyggt.

Framgångsrikt ledarskap börjar med oss själva.
Ett lunchwebbinarium tillsammans med Mia Törnblom, om hur du som chef hållbart kan stärka ditt eget och dina medarbetares självledarskap.

I slutet av verksamhetsåret bjöd Forena in Finansförbundet för att planera en gemensam chefsdag under våren 2023.

Antalet chefsmedlemmarna var stabilt under verksamhetsåret och könsfördelningen blev nästintill helt jämn. 49 procent av chefsmedlemmarna är kvinnor och 51 procent är män.

Antal chefsmedlemmar:
Januari: 1 205
Juni: 1 210
December: 1 196

BRANSCH

Forenas branschpolitik utvecklas i samklang mellan det som sker på arbetsplatserna och den reglering som utvecklas i EU samt de nationella anpassningar som sker när det är möjligt. Andra regelverk som vi bevakar och som påverkar branschen kan komma från Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa), den nationella tillsynsmyndigheten Finansinspektionen (FI) eller för Sveriges regering. Forena har en tydlig linje som handlar om att försäkringsföretag ska regleras och kontrolleras på ett sätt att såväl samhällsnytta som konsumentskydd uppnås. Under året har den linjen kompletterats något mer med frågor som rör hållbarhet, omställning och socialt ansvarstagande. Bland annat har vi framhållit att en hållbar försäkringsmarknad behöver ha en mix av aktörer med olika företags- och affärsmodeller. Forena jobbar också aktivt för en vitalare social dialog nationellt och på sektornivå i EU.

Inom försäkring har regelverken i EU, exempelvis de om hållbarhetskriterier i rådgivningen och hållbara investeringar, utvecklats påtagligt de senaste åren. Och under året har omfattande implementeringar skett ute på arbetsplatserna för att bidra till en grön omställning. Vi har också kunnat skönja att företagen accelererar den digitala omställningen mot mer automation och AI. Tillgången till och användning av mer data som bygger på etiska, transparenta och säkra tekniska lösningar, används på bred front för effektivisering av både interna och externa processer. Forena har i slutet av 2022 därför initierat ett projekt i syfte att förstå försäkringsbranschens strukturomvandling med fokus på AI och automation.

Den svenska försäkringsbranschen är sammantaget
under fortsatt stark utveckling, även om det gångna året inneburit utmaningar. Den ekonomiska utvecklingen, med mer av osäkerhet och risker i samhället, har fått konsekvenser för hela försäkringsbranschen. Den har också påverkat kostnader för skadehantering och premier. Fortgår detta under lång tid kan det även bli utmaningar för  utbetalningar för förmånsbestämda tjänstepensioner och kan även påverka företagens finansiella ställning.

För att utvecklingen ska vara fortsatt positiv under det kommande året krävs bland annat att utmaningar och möjligheter som följer av mer öppna data och automation i försäkringsaffärerna hanteras med transparens och fackligt inflytande. Likaså med ett stort fokus på omställning, kompetensutveckling och hållbara medarbetare.

EXTERN SAMVERKAN

TCO fyller en viktig funktion för att utreda och opinionsbilda i frågor som är viktiga för förbunden, till exempel socialförsäkringar, allmän pension och a-kassa samt förståelse för partsmodellen. Dessutom deltar flera av kansliets anställda i olika TCO-nätverk, som har med respektives ansvarsområden att göra.

Forena representeras i TCO-styrelsen av:
Anders Johansson
Susanne Lindberg (1:a ersättare)
Jimmy Johnsson (2:a ersättare)

NFU och UNI

Nordic Financial Unions (NFU) och UNI Finance Europa är för Forena betydelsefulla organ främst för att påverka beslutsfattare inom kommissionen och EU-parlamentet i lagstiftningsfrågor som rör försäkringsbranschen. Organisationerna deltar också aktivt i diskussioner om finansbranschens, samhällets och arbetsmarknadens utveckling och genomför utredningar.

Forena representeras i NFUs styrelse av:
Susanne Lindberg, vice ordförande

Forena representeras i NFU Union Council av:
Anders Johansson
Jane Olofsson

Susanne Lindberg har av NFU utsetts till representant i UNI Europa Finance Steering Committee.

FFA-kassan

Forenas och Finansförbundets gemensamma a-kassa, Finans- och försäkringsbranschens arbetslöshetskassa, administrerar och betalar ut arbetslöshetsersättning till sina medlemmar vid arbetslöshet. FFA-kassan är en från Forena helt fristående organisation.

Forenas representanter i styrelsen:
Susanne Lindberg, vice ordförande
Anders Johansson
Jane Olofsson
Anneli Ersson, suppleant