- Vi byter namn för att bli kändare och attraktivare för fler så att vi kan växa och framtidssäkra vår fackliga styrka. FTF var en förkortning som inte längre stod för något, medan namnet Forena för tankarna till att vi är facket som förenar försäkringsbranschen, säger Anders Johansson, förbundsordförande i Forena.
De senaste åren har förbundet varit inne i en förändringsprocess där varumärke och medlemserbjudanden setts över för att få förbundet att växa. I samband med detta identifierades behovet att hitta ett nytt namn och ett nytt utseende. Forena har därför tagit fram en grafisk profil som ger tydligare uttryck för det varumärke förbundet är idag.
- Den nya grafiska profilen speglar Forenas förändringsresa och det nya innehåll vi arbetat fram de senaste åren. Medlemmarna kommer känna igen oss, men det ska synas att vi har blivit ett starkare och modernare fackförbund, säger Anders Johansson.
BAKGRUND TILL NAMNBYTET
För att värna den fackliga styrkan på lång sikt beslöt Forenas kongress 2016 att förbundet måste börja växa. Därefterinleddes ettomfattande förändringsarbete där varumärke och medlemserbjudanden sågs över för att bli mer attraktiva och relevanta. I samband med dettaidentifierades behovet att hitta ett nytt, tydligare namn. I oktober 2018 röstade förbundsfullmäktige enhälligt igenom att FTF skulle byta namn till Forena. Det nya namnet börjar användas från och med den 12 februari 2019.