För­bunds­styrelsen

Forenas förbundsstyrelse genomförde tio styrelsemöten under 2023. En tongivande fråga under året var Huvudavtalet (Trygghetsöverenskommelsen) och om hur förbundet skulle kunna ansluta sig till avtalet så att våra medlemmar kan få ta del av ökande möjligheter till omställning och trygghet.

Ett stort projekt om lokala klubbars ekonomihantering har pågått under året. Alla klubbar var under våren involverade i kartläggning om den ekonomiska förvaltningen. Förbundsstyrelsens beslut skapar möjlighet att förenkla och effektivisera sådana uppgifter för klubbarna.

Förbundsstyrelsen beslutade också att söka medlemskap i Förhandlings- och samverkansrådet PTK (tidigare Privattjänstemannakartellen) vilket välkomnades av PTK-förbunden. Det innebär att Forena blir medlemmar i PTK från 2024.

Förbundsstyrelsen (2023-12-31)
Anders Johansson, ordförande
Susanne Lindberg, förste vice ordförande
Jane Olofsson, andre vice ordförande
Anneli Ersson
Gunilla Törnqvist
Ingrid Laurén-Heumann
Linda Pettersson
Linnéa Niklasson
Maria Flodqvist
Simon Basdaijan
Wilhelm Berséus

Valberedningen (2022-12-31)
Magnus Lögdahl, sammankallande
Kristina Ottosson
Lisbeth Nylén Bakurin
Mats Kjellgren
Mia Garren
Petter Augustsson

För­handlingar

Forena förhandlar kollektivavtal med Försäkringsbranschens arbetsgivarorganisationer FAO och Fremia. Majoriteten av Forenas medlemmar arbetar på försäkringsbolag som är medlemmar i FAO. Tjänstemän på Folksam och LO/TCO Rättsskydd omfattas av kollektivavtal med Fremia.

Under året har Forena följt utvecklingen till följd av nya LAS och glädjande nog har förbundet inte sett några större förändringar i beteenden med undantag för de rättigheter som tillkommit i lagstiftningen. Forena har arbetat med att fortsätta utbilda inom området. Förbundet har fortsatt att arbeta för att närma oss Huvudavtalet genom pågående förhandlingar med FAO. Även om parterna inte nått i mål ännu så har de kommit en bit på vägen.

CENTRALA OCH LOKALA FÖRHANDLINGAR

En viktig uppgift för ett fackförbund är att företräda medlemmar i förhandlingar gentemot arbetsgivare. Man skiljer mellan lokala och centrala förhandlingar och lokala förhandlingar sköts i regel av förtroendevalda där det finns lokal facklig organisation. När det saknas lokal klubb eller sektion sköts lokala förhandlingar av förbundets förhandlare. Centrala förhandlingar sköts av förbundet, inte bara avseende kollektivavtal, utan även i fall där de lokala parterna inte har kunnat komma överens.

ARBETSRÄTTSLIG RÅDGIVNING OCH MEDLEMSSERVICE

Genom Forenas centrala rådgivning via telefon och säkra meddelanden, är det alltid möjligt för en medlem eller förtroendevald att få kontakt med en förhandlare/ rådgivare och få svar på frågor. Mer komplicerade ärenden fördelas till en ansvarig förhandlare. Under året har rådgivningen svarat på frågor kring arbetsmiljö, löner och andra för medlemmarna viktiga frågor.

CENTRALA AVTAL

Under 2023 slöts tre nya centrala kollektivavtal med en väsentlig höjning av lägstalönerna, något som Forena är stolta över. Förbundet fortsätter att följa industriavtalet i enlighet med dess syn på den svenska modellen.

Forena arbetar aktivt med att försöka öka antalet centrala kollektivavtal inom försäkringsbranschen. Förbundet har också under året fokuserat på att lära ut hur samarbetet mellan den lokala fackliga organisationen och arbetsmiljöorganisationen kan fungera bättre.

Kollektiv­avtalad tjänste­pension

FTP-PLANEN

Pensionsplanen FTP 17 löper till och med 31 december 2025. Den förlängs därefter med ytterligare ett kalenderår om den inte sagts upp av någon avtalspart före 31 december 2024.

Forenas representanter i FTP-nämnden:
Jimmy Johnsson
Jouni Ketola
Susanne Lindberg

FPK

Försäkringsbranschens pensionskassa, FPK, förvaltar den förmånsbestämda FTP-planen avdelning 2, för personer som är eller har varit anställda i försäkringsföretag som anslutit sig till FPK. Cirka 120 arbetsgivare är anslutna till FPK och antalet försäkrade är cirka 26 000.

Forenas representanter i styrelsen:
Anders Johansson
Jane Olofsson
Jimmy Johnsson
Susanne Lindberg

KTP-PLANEN

Pensionsplanen KTP gäller fram till 2028-06-01.

Forenas representanter i Pensionsnämnd KTP:
Jimmy Johnsson
Susanne Lindberg

Forenas representanter i Kooperationens pensionsstiftelse:
Anders Johansson (ordinarie)
Anneli Ersson (suppleant)

Medlems­rekrytering och syn­lighet på arbets­platsen

Forena välkomnade 1 746 yrkesverksamma medlemmar under året, samtidigt som 1 423 valde att lämna (nettoförändring +323). En del av förbundets yrkesverksamma medlemmar konverterades till pensionärsmedlemmar i samband med att de gick i pension. På totalen blev det därför 268 fler yrkesverksamma medlemmar för 2023. Av förbundets nytillkomna medlemmar tillhör, precis som föregående år, en majoritet den yngre åldersgruppen (18–35 år) inom försäkringsbranschen. Under juni månad uppgick antalet yrkesverksamma medlemmar till 13 452 vilket slår ett 20-årigt rekord. Senast förbundet hade siffror av detta slag var i juni 2003 då antalet yrkesverksamma uppgick till 13 447. Vid årets slut hade förbundet 13 448 yrkesverksamma medlemmar, 1 043 pensionärsmedlemmar och 82 studentmedlemmar, dvs totalt 14 573 medlemmar.

Under året har Forena i samarbete med Randstad RiseSmart erbjudit karriärtjänster, vilket ger samtliga medlemmar rätt till att nyttja två karriärtjänster under ett kalenderår. Karriärtjänster som erbjuds är CV-granskning, LinkedIn-granskning, intervjuträning och karriärcoachning eller karriärcoachning för chefer.

Traditionsenligt har även rekryteringskampanjen ”Rekrytera en kollega” pågått under tre månader. Likaså har studenter vid Företagsekonomiska institutet (FEI) i Stockholm fått besök av Forena, då både förbundets studentmedlemskap och försäkringsbranschen i stort diskuterats.

Forenaveckorna (de schemalagda veckor då Forena satsar extra mycket på synlighet) har under 2023 uteslutande arrangerats digitalt. Under vårens Forenaveckor var temat Trygghet och höstens Framtidens försäkringsbransch.

Följande webbinarium arrangerades:

  • Hur förberedd är du på en krissituation? med krisexperten Niklas Kämpargård
  • Ledarskap, konflikthantering och personlig utveckling med fotbollsdomaren Jonas Eriksson
  • Intrång och cyberangrepp – Hur kan försäkringsbranschen skydda sig? med Pär Karlsson från Svensk försäkring och Carolina Angelis, säkerhetsexpert
  • Framtiden för försäkringsbranschen – Vad innebär utbredningen av AI och mer avancerad automation? med Hanna Wallinder, Forena och Göran Lindsjö, AI-rådgivare
  • Problemlösning – The science way med tv-profilen Jesper Rönndahl

Samtliga webbinarier spelades in och gick att se minst en vecka efteråt bakom inlogg på hemsidan.

Utöver Forenaveckornas webbinarier har medlemmar under verksamhetsåret kunnat anmäla sig även till följande webbinarier/seminarier:

  • Lär dig skriva CV och ansökningsbrev – Randstad RiseSmart
  • Så förbereder du dig inför anställningsintervjun – Randstad RiseSmart
  • Såhär skapar du en grym LinkedIn – Randstad RiseSmart
  • Sköna snubbar förändrar inte världen – med Johanna Lindqvist och Sandra
  • Lindström, podden Systemfel (arrangerades tillsammans med Journalistförbundet)
  • Kvinnor måste lära sig förhandla – Alva Karlsson och Patrick Konde, Make Equal samt Hilma Björk, Forena.
  • Så lyckas du med framtidens arbetsplats med Tomas Dalström
  • Jag lär, jag leder, jag är mitt liv med Kristin Kaspersen
  • Allt du behöver veta för en sund privat ekonomi med Magdalena Kowalczyk
  • Det är aldrig för sent för att ge upp med Clara Henry

Under året har lokalt anpassade utbildningstillfällen genomförts hos de klubbar och sektioner som anmält intresse. Efterfrågan har främst gällt förtroenderollen som kontaktombud, däribland rollens innebörd, vikten av att arbeta medlemsrekryterande, skillnaden i uppdraget som kontaktombud och arbetsmiljöombud, samt grundläggande arbetsrätt. Forenas organisationsutvecklare gjorde närmare 40 besök under året, från Sundsvall till Malmö. Varje besök kombinerades med en synlighetsaktivitet.

Med avstamp i föregående års ”glassbilssatsning” på LFAB valde förbundet att initiera diskussioner med förtroendevalda på Folksam i Stockholm om att även testa konceptet hos dem. Organisationsutvecklarna har tillsammans med förtroendevalda på Folksam planerat in synlighetsaktiviteter för kontaktombuden på Skanstullskontoret. Dessutom stärktes styrelsen i bland annat kommunikation genom utbildningsworkshops med Åsa Edman på Loop Communications. Satsningen på Folksam har bland annat gett följande resultat lokalt:

  • Ökat engagemang bland kontaktombuden
  • Större synlighet av fackliga företrädare (och Forena i stort)
  • Frågor från icke-medlemmar om Forena, vad förbundet står för, vad facket kan hjälpa till med och även i några fall intresse av att engagera sig
  • Samtal om att byta till Forena uppstod med Unionenmedlemmar.

Arbetet hos Folksam kommer att fortsätta under 2024.

Under året har Forena även jobbat intensivt mot ytterligare bolag i Stockholm, så som Skandia, LFAB och If. På Skandia har fokus varit utbildningar och synlighetsaktiviteter, i Stockholm men också på kontoret i Linköping.

LFAB har erhållit särskilt stöd för sina kontaktombud och dialogen mellan styrelse och kontaktombud. Detta arbete kommer att fortsätta under 2024.

Även på If har insatser gjorts. Personer från Forenas kansli har tillsammans med styrelseledamöter och kontaktombud på bolaget samlats på arbetsplatsen. Syftet har varit synlighet men också att locka och inspirera fler till att engagera sig fackligt.

Under hösten och mot slutet av året nåddes kansliet av signaler om att ett ökat antal styrelser upplever stora utmaningar att hitta nya förtroendevalda inför vårens årsmöten. Processen är i gång med respektive styrelse och viktigt är att från kansliets håll stärka förbundets styrelser i att rekrytera nya förtroendevalda. Ett led i detta är att lyfta värdet av och förtydliga kontaktsombudsrollen. I det arbetet har kansliet utsett en ansvarig för kontaktombudsfrågor (Pegah Fard).

Vartannat år genomför Forena varumärkesundersökningar för att ta tempen på organisationen och checka av att förbundets arbete motsvarar våra medlemmars förväntningar. Den senaste genomfördes under december månad och skickades ut till samtliga medlemmar, 2500 svar kom in.

Att undersökningen genomförs av en extern part (Novus) är en garant för att resultatet blir relevant och rättvisande för hela gruppen som ska undersökas.

Ett axplock av resultaten: 8 av 10 medlemmar skulle rekommendera Forena till sina kollegor och förbundet har fler nöjda medlemmar än andra fackförbund inom TCO. Forena ökar mest när det gäller närvarande, engagerande och framåtblickande medan till exempel Unionen tappar i motsvarande faktorer.

Resultatet från undersökningen ger ett NMI (Nöjd Medlemsindex) som är det högsta Forena har uppmätt på de tio år. Förbundet uppfattas mest som trovärdigt, pålitligt och experter på försäkringsbranschen. Forena ökar nästan i alla faktorer och allra mest när det gäller att synas och höras.

Genom undersökningen får Forena inte bara en bild av vad förbundets medlemmar tycker om det arbete och de frågor vi driver idag utan ger även en fingervisning om vad som kan vara viktigt att jobba med framöver. Till exempel visar undersökningen idag att en del medlemmar inte har möjlighet att arbeta på distans, men ändå skulle vilja ha möjlighet att göra det ett par dagar i veckan.

Publicitet och på­­verkan

Inför 2023 genomfördes en utvärdering av de frågor som Forena har fokuserat mycket på de senaste åren.

Man kan konstatera att Forenas påverkansarbete inom socialförsäkringsområdet och särskilt inom allmän pension har varit mycket framgångsrikt. Forena har bidragit starkt till att frågan både har fått det fokus den förtjänar från allt fler. Forena fortsätter påverkansarbetet inom dessa områden, i första hand tillsammans med andra förbund inom TCO.

Man kan konstatera att Forenas påverkansarbete inom socialförsäkringsområdet och särskilt inom allmän pension har varit mycket framgångsrikt. Forena har bidragit starkt till att frågan både har fått det fokus den förtjänar från allt fler. Forena fortsätter påverkansarbetet inom dessa områden, i första hand tillsammans med andra förbund inom TCO.

Det är av stor vikt att branschen också utvecklas genom innovation. Artificiell intelligens används redan i stod omfattning inom försäkringsbranschen och det kommer att öka. Under 2023 genomförde en oberoende utredare på uppdrag av Forena en utredning som visar på mognadsgrad och potential i förhållande till AI inom försäkringsbranschen.

I den reviderade påverkansstrategin som förbundsstyrelsen beslutade om under 2023 tar Forena utgångspunkt i försäkringsbranschen och dem som verkar i den. Det är den röda tråden i förbundets påverkansarbete.

Forena arbetar för:

  • En hållbar försäkringsbransch
  • Ett hållbart arbetsliv, och ett
  • Hållbart samhälle

Publiceringar och opinion under året:

  • Rapport Strukturomvandling i försäkringsbranschen - med fokus på AI och automation – status och framåtblick
  • Panelsamtal Nya EU-regler för krishantering av försäkringsbolag: Hur påverkas vi i Sverige?
  • Brev till Finansmarknadsministern Transparens och god dataetik för att upprätthålla försäkringars samhällsnytta
  • Remiss Nya regler om hållbarhetsredovisning (tillsammans med Finansförbundet)
  • Debattartikel i Arbetsvärlden Jämställdheten måste börja på jobbet (tillsammans med 4 nordiska fack)

Webb och digital syn­lighet

WEBB

I juni lanserade Forena en ny webbplats. Arbetet med att ta fram den nya hemsidan inleddes i slutet av 2021 och fokus har legat på att uppgradera utseendet så att den fortsatt är modern och relevant. Under förstudien inför den nya webbplatsen har samtliga förtroendevalda inom Forena, samt förbundets anställda, getts möjlighet att komma med input på hur den nya webbplatsen ska se ut och kännas. En fokusgrupp med förtroendevalda har också deltagit löpande under processens gång.

Designen på den nya webbplatsen har tagits fram i samarbete med Forenas designbyrå Söderhavet. Sedan tidigare har förbundet samarbetat med Söderhavet kring Forenas nuvarande logotyp och visuella identitet. Arbetet med att ta fram hemsidan utifrån designskisser och kravspecifikationer utfördes av Forenas mångåriga webbpartner Metamatrix.

Den nya webbplatsen har inneburit ett stort teknikskifte för förbundet. Forena har lämnat Optimizely som CMS-plattform och gått över till Umbraco. Bakgrunden till plattformsbytet är att Forena har gjort analysen att Optimizley utvecklas åt ett håll som inte gagnar förbundet samt att Umbraco kommer att vara betydligt mer kostnadseffektivt både ur drift- och utvecklingssynpunkt.

Den nya webbplatsen har tagits mycket väl emot av användarna.

SOCIALA MEDIER

Forena har under året ytterligare flyttat fram sina positioner i sociala medier och har bland annat genomfört ett flertal olika kampanjer på Metas plattformar (Facebook, Instagram och Messenger), både i egen regi och tillsammans med externa samarbetspartners.

Till exempel kan nämnas en nativekampanj som i samarbete med Forenas contentbyrå CISK genomfördes under våren 2023. De olika kampanjerna har gett Forena fler följare, fler besökare till Forenas webbplats samt i förlängningen fler medlemmar.

FACEBOOK

Forena samlar i slutet av 2023 omkring 2300 följare på Facebook. Detta är en ökning med närmare 150 följare jämfört föregående år.

LINKEDIN

Forena har i slutet av 2023 omkring 1100 följare på LinkedIn, vilket är en ökning med drygt 150 jämfört med året före.

X

Forena har pausat sin aktivitet på X (tidigare Twitter) mot bakgrund av att plattformen blir allt mer kontroversiell. Forena har gjort analysen att förbundet i nuläget inte gynnas av att synas på plattformen och att Forenas målgrupper i stor utsträckning inte längre finns kvar på plattformen.

Under året har Forena etablerat en närvaro på Mastodon (app som påminner om Twitter).

MARKNADSFÖRING

Under första halvan av 2023 genomförde Forena en stor utomhuskampanj på temat Trygghet, kombinerat med en digital kampanj i sociala medier för att marknadsföra och synliggöra förbundet. Den digitala delen bestod av banners på stora svenska nyhetssajter. Kampanjen var fokuserad till de största försäkringsbolagens huvudkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall med uppemot 10 annonstavlor kring varje kontor. Kampanjen utvärderades och fick mycket bra respons från förbundets förtroendevalda.

En större digital satsning med nativeartiklar i bland annat DI som marknadsfördes med banners på stora svenska webbplatser genomfördes också under första halvan av 2023.

En pilotsatsning med annonsering på Google genomfördes på försök under maj/juni 2023 med mycket bra resultat sett till rekrytering.

Under hela året har Forena haft ett samarbete med Framgångspodden, Nordens största podd, där Forena har medverkat med inslag i podden under totalt fyra perioder, vilket har gett drygt 2,5 miljoner lyssningar.

Forena har även under hösten genomfört en annonskampanj på Arlanda Express och dess stationer. Löpande under året har Forena även annonserat i flera tryckta tidningar, däribland Dagens Industri och Kupé.

IT-verk­­samheten

Under 2023 har IT-verksamheten på Forena fortsatt att arbeta med att stödja organisationens övergripande mål och strategier genom att leverera högkvalitativa IT-tjänster och lösningar.

Under året har Forena genomfört flera projekt, inklusive:

  • Digital utveckling: Förbundet har tagit fram en digital strategi för att skapa bättre förståelse om teknologisk utveckling och att vi har en tydlig riktning där vi alltid väljer digitalt först.
  • Implementering av molnbaserade tjänster: Forena har implementerat flera molnbaserade tjänster, inklusive Microsoft 365, Projektstyrningsmodellen PPS samt Qnova som är en avtalsportal för att förbättra samarbetet och produktiviteten inom organisationen.
  • Uppdatering av befintliga system: Förbundet har uppdaterat/utvecklat befintliga system, inklusive CRM/RMS, för att förbättra funktionalitet, lagkrav och användarupplevelse.
  • Processutveckling: Det har tagits fram nya rutiner- och arbetssätt för att kunna nyttja mobiliteten, samt utbildning av personal.

Under året har Forena också hanterat utmaningar:

  • Kostnadskontroll: Balansen mellan attha hög kvalitet på IT-tjänster och samtidigt ha kostnadskontroll är en utmaning. För att möta framtiden och utveckla förbundets verksamhet har man sett över leveranser av tjänster och implementerar tekniska säkerhetslösningar som innebär att förbundet har förbättrat cybersäkerheten. Forena har också skapat samarbetsformer som kan kostnadseffektivisera delar av IT-verksamheten.

Arbets­miljö

Forena har under 2023 fortsatt att utveckla sin strategi inom arbetsmiljöområdet. Yttre faktorer som påverkar och som Forena hanterar inom strategin är både politiska faktorer samt myndighetsbeslut och ändringar i regelverk och föreskrifter.

Under året har regeringen beslutat om en utredning som rör arbetsmiljöombuden. Utredningen landar hos Arbetsmiljöverket i första hand att bedriva, som också har en skyldighet att ta hänsyn till arbetsmarknadens parter. Efter Arbetsmiljöverket lämnas underlaget till Arbetsmarknadsdepartementet, där politiker kommer att bereda frågan vidare för beslut. I underlagen från regeringen skrivs det underförstått att fackförbunden inte lyckas med uppdraget att få fram arbetsmiljöombud.

Forena har gjort en undersökning om utmaningarna och förutsättningarna för förtroendevalda, rörande arbetsmiljöombuden och skrivit ett underlag till TCO och Arbetsmiljöverket som togs väl emot och kommer att vara ett av huvudunderlagen hos Arbetsmiljöverket och Arbetsmarknadsdepartementet. Under året deltog Forena i de sista träffarna med parterna och Arbetsmiljöverket rörande Regelförnyelsen, vilket är en historiskt stor förändring gällande våra arbetsmiljöföreskrifter. 67 föreskrifter ska bli 14 och regelförnyelsen beslutades i september 2023 och börjar gälla 1 januari 2025.

Andra frågor som påverkar, är regeringens fortsatta utredning och ifrågasättande av de statliga bidrag som fackförbunden lyfter för sin verksamhet med regionala arbetsmiljöombud (RAMO) och i förlängningen alla arbetsmiljöombud. Forena deltar aktivt i att påverka i frågan genom samarbete med TCO och andra förbund.

Inre faktorer för Forena är hur arbetsmiljöstrategin
kan fortsätta utvecklas med syftet att få mer inflytande som förbund i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatserna, få fler medlemmar och fortsätta växa som förbund. Här har Forena under året fortsatt att satsa på utbildningar, centrala och lokala, med flera nya möjliga utbildningstillfällen och med nytt innehåll. Forena har skapat och genomfört centrala arbetsmiljöutbildningar i samverkan och hur man kan förhandla arbetsmiljö, samt att flera webbinarier har genomförts, bland annat i Regelförnyelsen och Arbetsmiljöombudens dag.

Det har också genomförts flera On demandutbildningar, dvs efterfråganstyrda utbildningstillfällen som förtroendevalda kan boka på temat arbetsmiljö. Utbildningen anpassas efter lokalt behov inom ett område man önskar mer kunskap inom. Dessa genomförs både fysiskt på plats på arbetsplatsen eller digitalt.

Forena har också genomfört ett antal besök av Regionala arbetsmiljöombud på arbetsplatser där det saknas lokal samverkan och arbetsmiljökommitté. Dessa besök ger en unik möjlighet att komma in på arbetsplatser där Forena inte har någon representation. Syftet är att upplysa arbetsgivaren om fördelarna med lokal part samt att försöka få till lokalt arbetsmiljöombud i första hand, men också att komma i kontakt med anställda på företaget och genom det presumtiva nya Forenamedlemmar synlighet helt enkelt där Forena inte är synligt i dagsläget.

Forenas arbetsmiljö i siffror:

  • Forena har 6 st Regionala Arbetsmiljöombud (ett RAMO företräder anställda på arbetsplatser som saknar lokal arbetsmiljörepresentant eller skyddskommitté)
  • Forena har genomfört 83 st arbetsplatsbesök
  • Varav 29 digitala
  • 19 genomförda besök av Regionala arbetsmiljöombud hos arbetsgivare som saknar skyddskommitté eller lokalt arbetsmiljöombud…
  • …vilket har genererat att vi nått ut till 1379 anställda i branschen
  • 21 genomförda unika utbildningsinsatser ”On-demand” bokade av lokala förtroendevalda, för styrelser, arbetsmiljöombud, chefer, medlemmar och ickemedlemmar
  • 175 timmar i externa utbildningar (On demand)
  • 4 centrala utbildningstillfällen, 3 Samverka arbetsmiljö (varav 1 fysisk på plats), 1 Förhandla arbetsmiljö, totalt antal deltagare 90 personer
  • Forena har mottagit 864 000 kr i statliga bidrag för sin redovisade verksamhet med Regionala arbetsmiljöombud, vilket inkluderar både RAMO-besök och RAMO-utbildningar
  • Genom våra RAMO-besök och RAMO-utbildningar har vi utbildat och kommit i kontakt med tusentals anställda i branschen under 2023

Ut­bildning

Under 2023 genomförde Forena 18 kurstillfällen som varierade i form från en timmes lunchwebbinarium till tvådagarsutbildningar, både på distans och på plats. Inom grundutbildningen deltog 56 styrelseledamöter på Steg 1 (tre tillfällen), 36 styrelseledamöter på Steg 2 (två tillfällen) och 53 styrelseledamöter på Steg 3 (tre tillfällen). Utöver detta var det drygt 200 deltagare på övriga utbildningar inom förhandlingsteknik och arbetsmiljö samt för de med uppdrag som valberedare och bolagsstyrelserepresentant.

Två nya kurser har sett dagens ljus under året; Samverka arbetsmiljö och Förhandla arbetsmiljö. Under Samverka arbetsmiljö tydliggörs hur avgörande det är med ett gemensamt arbete mellan förtroendevalda med förhandlingsuppdrag och förtroendevalda med arbetsmiljöuppdrag för att Forena ska kunna flytta fram positionerna i det lokala partsarbetet.

Forena har en god möjlighet att i samverkan enligt Arbetsmiljölagen påverka i förändringsprocesser på arbetsplatsen. Fungerar inte samverkan – förhandlar Forena för en bättre samverkan. I Förhandla arbetsmiljö ges kursdeltagarna tillfälle att få en förståelse för hur Arbetsmiljölagen och Medbestämmandelagen tillsammans skapar möjligheter till inflytande över arbetsmiljön för Forenas förtroendevalda. Att lagstiftningarna växeldrar är en förutsättning för att Forena på bästa sätt ska kunna påverka medlemmars och anställdas arbetssituation.

Forenas e-kursportal har under året utökats med en rad olika utbildningar som planeras att lanseras under 2024. Utöver de redan tillgängliga kurserna för olika roller inom styrelsearbete har Forena köpt in kurser i mötesteknik, rekrytering, normkritik, arbetsrätt och arbetsmiljö från Learnify. Sedan tidigare har Forena i samarbete med utbildningsföretaget TicTac tagit fram utbildningar i Förtroendemannalagen och Medbestämmandelagen. Dessa har nu kompletterats med ”Lär känna Forena”, en introduktion för nya förtroendevalda. Under 2024 kommer en grundkurs för kontaktombud att tas fram.

Chef

Det konstateras att antalet chefer som valt Forena har de senaste åren stabiliserats runt 1200. Det betyder att var 11 medlem är chef och det är viktigt för Forena. Varje chefsmedlem är en stark varumärkesbärare.

Chefer kontaktar Forenas rådgivning vilket betyder att de hyser god tilltro att de kan få hjälp/stöd/rådgivning/förhandlingshjälp. Chefernas frågor under 2023 dominerades av lönesättning, arbetsmiljöarbete och hybridledarskap.

Tack vare Forenas samarbete med Make Equal har chefsmedlemmar möjlighet att från och med januari 2024 anmäla sig till en e-kursen “Mångfald och inkludering för chefer”. Forena erbjuder till att börja med 50 licenser och först-till-kvarn-principen tillämpas. E-kursen lanseras på Forenas e-kursportal.

Genom samarbetet med Randstad Rise-Smart erbjuder Forena chefsmedlemmar möjligheten till individuell karriärcoachning. Chefer ges möjlighet att göra en kartläggning och analys av deras kompetenser, erfarenheter och drivkrafter. De får också hjälp med att sätta mål för sitt yrkesliv och utarbeta en plan.

Två webbinarier arrangerades;

  • En jämlik och rättvis arbetsplats med Kodjo Akolor.
  • Möt Jonas Eriksson – Sverige mest meriterade fotbollsdomare genom tiderna. Hur agerar man egentligen som chef för Zlatan, Messi, Ronaldo? Hur fick Jonas dessa superstjärnor att se honom som den naturliga ledaren?

I slutet av verksamhetsår 2022 bjöd Forena in Finansförbundet för att planera en gemensam chefsdag under våren 2023. På grund av interna omstruktureringar kunde tyvärr inte Finansförbundet fullfölja samarbetet och Forena tog beslutet att skjuta på chefsdagen till kommande verksamhetsår.

Under verksamhetsåret var chefsmedlemsantalet stabilt. Könsfördelningen är i princip jämn – 49 procent kvinnor och 51 procent är män.

Antal chefsmedlemmar:

Januari 1191
Juni 1220
December 1216

Bransch

Forenas branschpolitik utvecklas i samklang mellan det som sker på arbetsplatserna, den nya tekniken och lagstiftningen. Regleringsutvecklingen inom EU har särskild stor påverkan på försäkringsbranschen som är både lokal och global. Den globala dimensionen, i kombination med den lokala, innebär att förbundets EU-arbete blir allt viktigare.

För Forena handlar branscharbetet om att driva på för ökad kunskap om och vara med och aktivt påverka lagar och avtal som reglerar förhållandet mellan parterna på arbetsmarknaden – såväl som i hela branschen. Oavsett vilken nivå vi bedriver förbundets branscharbete på, är vår kompass riktad mot en stark social dimension med anständiga arbetsförhållanden i fokus, både hemma och i övriga världen. Inte minst för att slå fast demokratiska principer och mänskliga rättigheter.

Under året har vi jobbat intensivt med att säkerställa handlingsfrihet och flexibilitet i olika regelverk, för att de ska passa såväl den svenska arbetsmarknadsmodellen som den ömsesidiga försäkringsmodellen. Anställda eller försäkringstagare ska exempelvis aldrig behöva påverkas av problem med företagens företagsstyrning eller bristande riskhantering. Med anledning av ett nytt direktiv inom detta område arrangerade Forena tillsammans med bland andra Europahuset ett seminarium under det svenska ordförandeskapet i EU om försäkringsföretagens utmaningar vid en eventuell kris och avveckling, och hur försäkringstagare och anställda kan drabbas.

Försäkringsbranschen är under snabb utveckling. I rapporten Strukturomvandling i försäkringsbranschen - med fokus på AI och automation – status och framåtblick som presenterades innan sommaren 2023 beskrivs utförligt och i detalj vad som nu sker ute på företagen. Tillgången till och användning av mer data som bygger på etiska, transparenta och säkra tekniska lösningar, används på bred front för effektivisering av både interna och externa processer. Ny teknik och ökad användning och delning av data har det blivit ännu viktigare att bygga kunskap inom det dataetiska området för att utveckla förbundets politiska och organisatoriska förmåga.

Under året har även arbetet med hållbarhet, omställning och socialt ansvarstagande utvecklats. Inom försäkring
har regelverken i EU, exempelvis de om hållbarhetskriterier i rådgivningen och hållbara investeringar, blivit alltmer omfattande. Vi har aktivt bidragit i viktiga beslutsprocesser i EU såväl som i nationella implementeringar. Vi har jobbat aktivt för att finanssektorn ska omfattas av direktivet om företagens aktsamhet i fråga om mänskliga rättigheter och miljö. I eget namn svarade Forena den svenska regeringen på direktivet om en ny hållbarhetsrapportering. Där har regeringen helt velat kringgå den fackliga lokala organisationen i hållbarhetsarbetet, vilket Forena finner anmärkningsvärt. Detta försvåras ännu mer av en utveckling där intresset att gå samman och organisera sig minskar, både på arbetstagar- och arbetsgivarsidan, framför allt inom insuretech och fintech.

Den ekonomiska utvecklingen, i kombination med andra osäkerheter och risker i samhället, har fått konsekvenser för hela försäkringsbranschen. Fortgår detta under lång tid kan det även bli utmaningar för utbetalningar för förmånsbestämda tjänstepensioner och kan även påverka företagens finansiella ställning. Det kan inte nog understrykas hur viktiga frågor som omställning, kompetensutveckling och hållbara medarbetare är nu och framåt.

Extern sam­verkan

TCO fyller en viktig funktion för att utreda och opinionsbilda i frågor som är viktiga för förbunden, till exempel socialförsäkringar, allmän pension och a-kassa samt förståelse för partsmodellen. Dessutom deltar flera av kansliets anställda i olika TCO-nätverk, som har med respektives ansvarsområden att göra.

Forena representeras i TCO-styrelsen av:
Anders Johansson
Susanne Lindberg (1:a ersättare)
Jimmy Johnsson (2:a ersättare)

NFU OCH UNI

Nordic Financial Unions (NFU) och UNI Finance Europa är för Forena betydelsefulla organ främst för att påverka beslutsfattare inom kommissionen och EU-parlamentet i lagstiftningsfrågor som rör försäkringsbranschen. Organisationerna deltar också aktivt i diskussioner om finansbranschens, samhällets och arbetsmarknadens utveckling och genomför utredningar.

Forena representeras i NFUs styrelse av:
Susanne Lindberg

Forena representeras i NFU Union Council av:
Anders Johansson
Jane Olofsson

Susanne Lindberg har av NFU utsetts till representant i UNI Europa Finance SteeringCommittee.

FFA-KASSAN

Forenas och Finansförbundets gemensamma a-kassa, Finans- och försäkringsbranschens arbetslöshetskassa, administrerar och betalar ut arbetslösersättning till sina medlemmar vid arbetslöshet. FFA-kassan är en från Forena helt fristående organisation.

Forenas representanter i styrelsen:
Susanne Lindberg, vice ordförande
Anneli Ersson
Jane Olofsson
Benny Nyberg, suppleant