Lära för livet

Försäkringsbranschen är en bransch i ständig förändring, med utveckling av tjänster och arbetssätt i teknikens framkant.

Kunskapsintensiteten och den snabba utvecklingen genomsyrar inte enbart försäkringsbranschen utan också samhället i stort. Detta gör kompetens till en färskvara och rätten till kontinuerlig utveckling genom hela yrkeslivet till en fråga om anställningstrygghet.

Kompetens­ut­veckling på jobbet

När arbetslivet blir allt längre kan ny kompetens behöva förvärvas flera gånger under ett yrkesliv även när man är kvar på samma arbetsplats. Detta gäller oavsett om en som anställd byter yrkesroll eller är arbetar kvar länge i en och samma roll.

Snabb teknikutveckling och förändrade arbetssätt i nya stödsystem och med utvecklade digitala verktyg och AI innebär att jobb och yrkesroller i branschen förändras och att uppdaterad kompetens och ny kunskap kan behövas i organisationen.

  • Forena anser att behov av ny kompetens i första hand ska hanteras genom att de anställda kontinuerligt ges möjlighet att utvecklas i takt med branschen och i rätt riktning på företaget.

Anställda i försäkringsbranschen behöver också kompetensutveckling för att uppnå lagstiftade certifieringar och tillgodogöra sig kunskap om nya regelverk. Med nya regelverk kan också arbetssätten förändras vilket i sin tur innebär behov av att lära nytt. Att medarbetarna får den lagstadgade fortbildning som krävs är en självklarhet. Samtidigt behöver arbetsgivaren vara medveten om hur utbildningsinsatserna påverkar organisationen och den löpande verksamheten och se till att bereda tid och förutsättningar för fortbildningen.

  • Forena anser att arbetsgivare måste vara uppmärksamma på hur nya regelverk och krav på dokumentation påverkar de anställda, t ex med avseende på arbetsbelastning.

Forena menar att utveckling i jobbet kan innefatta så mycket mer än lagstadgade certifieringar och kunskap om nya arbetssätt. Utveckling i jobbet kan t ex också vara fördjupad kunskap i service, sälj eller ledarskap. Det kan också innebära att under en period arbeta i ett projekt, få mer ansvar eller tillgång till en mentor.

  • Forena anser att det ska ges utrymme för individuellt anpassad kompetensutveckling i yrket.

Det är viktigt att facket är involverat i ett tidigt skede i företagens långsiktiga mål och kompetensförsörjningsplaner och att detta kommuniceras med de anställda. Först då kan de anställda ges reella möjligheter att hänga med när yrkesroller förändras, vilket i sin tur minskar företagets behov av att ta in externa inhyrda konsulter.

Frekvent löpande och strukturerade samtal är ett viktigt verktyg för medarbetare och chef att nå samsyn och förståelse för såväl kortsiktiga som långsiktiga utvecklingsbehov och individuella önskemål.

  • Forena anser att utvecklingssamtalens betydelse måste stärkas och formerna utvecklas så att samtalen ger stöd till både medarbetare och chef.
  • Forena anser också att alla medarbetare ska ha individuella utvecklingsplaner och ges rätt kompetensutveckling i linje med företagets långsiktiga mål och behov.

Kompetens­ut­veckling i arbets­livet

Med en allt rörligare arbetsmarknad och högre pensionsåldrar finns det i dag möjligheter till ett längre yrkesliv, men också att välja att ha fler än en karriär. Det innebär att utbildningsväsendet behöver kunna möta upp behov av kontinuerligt lärande och önskemål om studier mitt i livet.  

Utbildning för yrkesverksamma innebär både anställningstrygghet och anställningsbarhet på arbetsmarknaden i stort och en möjlighet att byta yrke. Aktörer som universitet, högskolor och yrkeshögskolor måste få resurser, för att bredda och utveckla kursutbudet så att det också riktar sig till yrkesverksamma.

  • Forena anser att försäkringsbranschens anställda ska ha samma möjligheter till omställning och en ny inriktning under yrkeslivet, som övriga anställda på svensk arbetsmarknad har genom det så kallade huvudavtalet.
  • Forena anser att det svenska utbildningssystemet måste möta yrkesverksammas och arbetsmarknadens behov.