Ut­­talande om AI och för­­säkrings­­branschen

Uttalande från Anders Johansson, förbundsordförande om AI och försäkringsbranschen.

Låt mig slå fast. Försäkringsbranschen har en mycket viktig samhällsnyttig funktion. Den skyddar enskilda individer, företag och institutioner mot konsekvenserna av oförutsedda händelser. Placeringstillgångarna uppgår till 6 500 miljarder. Det motsvarar mer än sex svenska statsbudgetar. Försäkringsföretagen är gigantiska investerare som står för långsiktighet, stabilitet och spridning av risker.

Som för många människor just nu präglas även försäkringsbranschen av utvecklingen kring avancerad automation och teknologier som artificiell intelligens (AI). Jag skulle säga att framtiden för AI inom försäkring är lovande och har potential att revolutionera hur försäkringsbolagen arbetar och erbjuder sina tjänster – om vi klarar av att hantera riskerna.

Historiskt har försäkringsbranschen redan tagit stora steg i digitaliseringen och implementerat automatiserade processer, men genom AI kan ytterligare förbättringar ske inom produktivitet, effektivitet, kundupplevelse och arbetstillfredsställelse.

I Forenas nya rapport ”Strukturomvandlingen i försäkringsbranschen med fokus på AI och automation – status och framåtblick” konstateras att dessa tekniker öppnat upp för helt nya kundcentrerade och värdeskapande digitala försäkringserbjudanden och affärer. Hittills har innovation huvudsakligen skett inom sakförsäkringssegmentet. Nyttjande av automation och AI är inte lika långt framme inom liv- och pensionsförsäkring.

Denna strukturomvandling bekräftas av Forenas förtroendevalda i förbundets enkätundersökning. Åtta av tio förtroendevalda menar att AI och automation kommer ha stor eller mycket stor påverkan på försäkringsbranschen de kommande fem åren. Nästan lika många bedömer att AI och automation kommer ha stor eller mycket stor betydelse på lönsamhet, effektivisering och innovation.

Här finns enorm potential. Samtidigt tornar det upp mörka orosmoln på himlen. Hälften av Forenas förtroendevalda känner farhågor för kundernas integritet när volymer av data ökar och mer information delas mellan företag och tredjepartsaktörer. Lika många är oroliga för anställdas integritet och hanteringen av deras data till följd av mer övervakning i det dagliga arbetet.

Det finns också påtagliga risker att algoritmerna utvärderar individens data på ett felaktigt sätt. Ju mer beteendedata som används för att träna upp AI som förutspår andra potentiella kunders beteenden, desto större risk finns även att individer väljs bort och utförsäkras.

Även om det fortfarande finns en försiktighet till datadriven individuell prissättning hos många försäkringsföretag, behöver hela branschen vara proaktiv och bidra till att hitta lösningar som dämpar eventuella negativa effekter för samhälle och individer.

Likväl finns möjligheter. Med AI och avancerad automation kan branschen snabbare och mer effektivt analysera stora mängder data för att erbjuda nya värdeskapande och mer anpassade tjänster.

Och vi får inte glömma att försäkringstagare är människor, som du och jag. Många anställda i försäkringsbranschen har viktiga roller som rådgivare gentemot försäkringstagare, ibland i svåra situationer i livet. Det är därför viktigt att AI och avancerad automation inte ersätter de anställda utan snarare kompletterar dem.

Men behovet av kunskap är stort. Nio av tio av Forenas förtroendevalda anger att AI och automation kommer att påverka behovet av ny kunskap hos de anställda. Det finns ett tydligt kompetensgap mellan behovet av dels ny kompetens inom programmering, design och datasäkerhet, dels påverkan på befintlig och erfaren kompetens inom skadereglering och försäljning. Av Forenas förtroendevalda bedömer 90 procent att behovet av internutbildning från försäkringsföretagen och branschen är stort eller mycket stort. Behovet av annan offentlig utbildning bedöms inte alls ha samma betydelse. Här har vi som parter i försäkringsbranschen, och de enskilda företagen som utbildningsaktörer, ett stort ansvar.

Parallellt med branschens utveckling råder ett högt lagstiftningstempo. EU har bland annat beslutat om nya regler kring AI, internetplattformar, cybersäkerhet och delning av data. Detta kommer påverka både de anställda och försäkringsföretagen.

Om inte arbetsgivaren investerar i de anställdas kompetens kommer det hämma implementering och användning av AI och automation. Det skulle också försvåra uppföljningen av olika regelverk kopplade till den nya tekniken, likväl som hållbarhet och mer gröna investeringar.
Mitt i allt detta behöver vi också undersöka, och på sikt komma överens om, vad dataetik är i denna nya kontext. De samtalen och diskussionerna behöver vi föra redan nu och förutsättningslöst – inte efter att lagstiftaren sagt sitt.

För en trygg och konkurrenskraftig försäkringsbransch vill vi se:

Investeringar i kompetens

För att AI ska kunna bidra till branschens produktivitet, attraktivitet och konkurrenskraft krävs att branschen utvecklar och investerar i de anställdas kompetenser såväl som i ny teknisk specialistkompetens. Det behövs en god matchning mellan insatser och behov som syftar till att ta vara på befintlig försäkringskompetens.

Riktlinjer inom dataetik

Branschen behöver prata om individens integritet och dataetik i ett större perspektiv. Om hur data används och till vilka syften. Genom att inkludera fackligt förtroendevalda och de anställda i utvecklingen och implementeringen av AI-system kan vi säkerställa en balans mellan teknikens framsteg och mänsklig omsorg.

Mer transparens och proaktivitet för försäkringens samhällsnytta

Forena vill se mer öppenhet och samarbete när det kommer till nya teknologier som AI, detta för att upprätthålla försäkringstagares och lagstiftares förtroende för branschen och dess samhällsnyttiga funktion. En funktion som behöver värdesättas även i och av det omgivande samhället.

Regelförändringar i kombination med digital transformation till följd av AI spelar inte bara en central roll för försäkringsbranschen, utan kommer att spela en roll i praktiskt taget allt vi gör. Framtiden för AI i försäkringsbranschen är lovande, men det finns utmaningar.

Forena vill därför kroka arm med andra aktörer inom finans- och techsektorn. Tillsammans är vi många som behöver tala om vilken roll öppna data och nya digitala tekniker spelar – och kommer att spela framöver. Som Sveriges enda försäkringsfack vill vi vara en del av denna framtid och främja ansvarsfull användning av AI så att branschens samhällsnyttiga funktion upprätthålls genom att erbjuda trygghet till individer, företag och institutioner.

Anders Johansson, förbundsordförande försäkringsfacket Forena