Du kan vara aktiv genom att påtala problem och möjliga risker, men också komma med förslag till möjliga förbättringar.
Prata med din närmaste chef om du upplever att det finns problem i din arbetsmiljö. Det kan handla om både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön.
Om det inte händer något sedan du pratat med chefen, kan du vända dig till ditt arbetsmiljöombud. Arbetsmiljöombudet tar kontakt med din chef och pratar om problemet.
Tar chefen inte tag i problemet nu, kan arbetsmiljöombudet vända sig till det samordnande arbetsmiljöombudet, om det finns ett sådant på arbetsplatsen.
Nästa steg är att arbetsmiljöombudet vänder sig till arbetsmiljökommittén (som måste finnas på arbetsplatser med minst 50 anställda). Kommittén ska bestå av personer i ledande ställning från arbetsgivarsidan och fackliga representanter. Kommittén bestämmer hur man går vidare med problemet.
Om arbetsgivaren fortfarande inte kommit till rätta med problemet, kan arbetsmiljöombudet i sista hand vända sig till Arbetsmiljöverket.