– Rapporten ger en fingervisning om vilka maskinskador som är vanligast och vad de kostar att reparera. På så sätt kan vi hjälpa konsumenterna att göra ett mer medvetet val. Samtidigt vill vi självklart påverka biltillverkarna att ta ett ännu större ansvar för bilarnas kvalitet, säger Björn Schedwin, avdelningschef sakförsäkring, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän i ett pressmeddelande.
Lägst skadefrekvenserna har Lexus, Kia, Honda, Toyota och Mazda. Flest skadeanmälningar har Porsche, Jeep och Land rover. Att ett bilmärke har en låg skadefrekvens behöver inte nödvändigtvis innebära att inga skador inträffar. Det kan också bero på att tillverkaren inom ramen för garanti och goodwill har tagit ansvar när något hänt. Många asiatiska bilmärken har till exempel långa garantitider.
Med maskinskador avses t ex skador på växellådan, motorn, kylsystemet, bränslesystemet och elektroniken. I genomsnitt rapporterades 1,7 skador per 100 bilar och år. De vanligaste skadorna för personbilar var på motorn samt på kyl- och värmesystem och felet inträffar i genomsnitt efter 7 900 körda mil.