Det visar en färsk rapport från Investmentbolaget Insights Parners. Den globala marknaden väntas stiga från 15,6 miljarder US-dollar år 2018 till 105 miljarder US-dollar år 2027.
Marknaden för denna typ av bilförsäkring beskrivs som en av de snabbast växande branscherna och syftet är att kunden/användaren ska få förbättringsförslag för att köra mer trafiksäkert och miljövänligt. Samtidigt mäts körbeteendet digitalt och försäkringspremien är helt baserad på hur mycket bilen används och hur man kör. För att lyckas på den alltmer konkurrensutsatta marknaden krävs kvalitativ uppdaterad data.
De ledande aktörerna på den globala marknaden för användarbaserad bilförsäkring är bland andra Vodafone Automotive, Liberty Mutual Insurance Company, Allianz, TomTom Telematics, Allstate Insurance, Octo Telematics, Metromile, Siera Wireless, Ingenie Service Ltd., AXA, UnipolSai Assicurazioni S.p.A. och MetaSystems.
Just tillgången till data från alltmer teknologiska bilar diskuteras just nu.
Elva europeiska samarbetsorganisationer inom motor-, bilförsäkrings- och billeasingbranschen har gemensamt tagit fram ett manifest rörande fordonsdatan som riktar sig till EU-kommissionen och EU-parlamentet. De vill säkra att de kommer att få tillgång till fordonsdatan så att de kan erbjuda bättre försäkringsprodukter. En farhåga är att fordonstillverkarna kommer att vilja behålla denna information för sig själva.