Målet med certifieringen är att ge alla anställda i verksamheten en ökad kunskap om hbtq-frågor, normer och konsekvenser av normer för hälsa och livsvillkor för hbtq-personer.
- Vi är tjänstepensionsbolaget med tanke och omtanke, säger Britta Burreau, vd på KPA Pension. Hos oss ska kunder och medarbetare känna sig trygga, vara sig själva och alltid bli respektfullt och professionellt bemötta. Jag vill uppmana övriga finansbranschen att följa vårt exempel. Det är hög tid att alla i branschen tar ansvar för att uppdatera kundbemötandet så att alla känner sig inkluderade,
- Vi arbetar ständigt för en bättre framtid i form av bra pensioner och ett mer hållbart och jämställt samhälle. En strävan efter att utvecklas och lära, både som individer och som organisation, bidrar till att KPA Pension år efter år hamnar högt i hållbarhetsrankningar och att kunderna känner förtroende för oss.
Certifieringen är en process där en verksamhet med stöd av RFSL påbörjar ett strategiskt arbete med syfte att skapa en god arbetsmiljö och ett hbtq-kompetent bemötande. Certifieringen består av en utbildning som medarbetarna genomgår och en handlingsplan som tas fram under utbildningsperioden. Många av de verksamheter som redan är certifierade finns bland KPA Pensions kunder.
- Genom certifieringen har KPA Pension fått konkreta verktyg att arbeta systematiskt med frågor rörande mänskliga rättigheter utifrån ett hbtq-perspektiv. KPA Pension är det första pensionsbolaget att bli hbtq-certifierat. Vi ser väldigt positivt på att man väljer att gå i bräschen för dessa frågor och är stolta över att få vara en del av KPA Pensions resa, säger Sandra Ehne, förbundsordförande RFSL.