Kollegors för­­väntan på varandra riskerar leda till stress

Nu är de flesta tillbaka på kontoren efter en skön och vilsam semester, eller? Nja. I sommar har 50% av Forenas medlemmar läst jobbmail under sin ledighet.

Christian Sundin, arbetsmiljöexpert
Christian Sundin, arbetsmiljöexpert

40% av medlemmarna har också svarat på e-post. Och nästan 30% har känt förväntan från kollegor att de ska vara nåbara under sin ledighet.

Detta enligt resultatet i Forenas årliga semesterundersökning.

-Rätten till återhämning regleras både i arbetsrätten och i arbetsmiljölagen. Det finns såklart också en del anställda som inte upplever att det är några problem att läsa e-post och vara tillgänglig under semestern. Men många i undersökningen flaggar ändå många för att anledningen till att de arbetar under semestern är för att de inte ska få en hög arbetsbelastning direkt efter semestern, konstaterar Forenas arbetsmiljöexpert Christian Sundin.

Digitaliseringen ger möjligheter som många arbetstagarna ser som positivt. Vardagen kan upplevas förenklad med till exempel minskad pendling och kanske arbete mer spritt över dagen. Men med möjligheterna till tillgänglighet på distans kommer också risker som att nya förväntningar uppstår och att de börjar leva sitt eget liv i organisationen.

-De digitala möjligheterna kan göra att den enskilde medarbetaren har svårt att helt stänga av jobbet. Till och med under semestern. Då behövs riktlinjer på arbetsplatsen och cheferna vara tydliga med vad som gäller och vad de förväntar sig. Det är arbetsgivarens ansvar.

Ett skäl till att man läser och svarar på e-post kan vara att man upplever förväntningar från chef eller kund, rörande arbetsuppgifter som man inte fått möjlighet att avsluta eller lämna över till kollegor i tjänst.

Det är inte ovanligt att medlemmar också vittnar om att det uppfattas som meriterande av chef eller organisation att göra sig tillgänglig under ledigheter, även om man i befintliga policys hävdar annorlunda.
 
-Om det sker så betyder det att man gör skillnad på förutsättningarna för medarbetare och att de som väljer att inte vara tillgängliga helt enkelt riskerar missgynnas. Detta är en organisatorisk risk att vara uppmärksam på.

Forenas undersökning visar också kanske något överraskande att det är fler som upplever förväntningar komma från kollegorna än från chefen. 20,7% upplever att förväntningar på tillgänglighet i första hand kommer från chefen och 29 % upplever att det i första hand är kollegorna som har förväntningar.

-Forena misstänkte faktiskt att det kunde vara på detta sätt och valde att ställa frågor för att ta reda på hur det förhåller sig och vår teori visade sig stämma, berättar Christian Sundin och fortsätter:

-Att jobbarkompisar har förväntningar på dem som har semester är faktiskt arbetsgivarens ansvar också. Genom att kommunicera tydliga riktlinjer hjälper man de anställda dels att ta ledigt på riktigt under semestern och dels att förstå vikten av att inte störa jobbarkompisar som är lediga.

Arbetsgivaren har ansvar för vilken kultur som byggs kring tillgänglighet, att undersöka hur det påverkar arbetstagarna, åtgärda och förebygga om det kan komma att innebära arbetsmiljörisker och också följa upp tillgänglighetsrutinerna över tid.

-Jag vill verkligen uppmana arbetsgivare och chefer att säkerställa att tillgänglighetspolicys finns på plats. Därefter är det viktigt att de är väl kommunicerade och förankrade internt och att man följer upp dem över tid, säger Christian Sundin.

Han avslutar:

-Otydlighet i organiseringen av arbetet är en av våra största arbetsmiljörisker. Nästa sommar ska de anställda kunna gå på sina välbehövliga ledigheter och kunna koppla bort jobbet, utan att läsa mejl och oroa sig över väntande arbetshögar.