Samtidigt är det viktigare än någonsin att försäkringsbranschen kan visa ledarskap genom att bli bättre på att redovisa hur man arbetar för goda arbetsvillkor, fackliga rättigheter för att få mer hållbara investeringar för både konsumenter och företag.
Våren är högsäsong för års- och hållbarhetsredovisningar. Över hela Europa har många företag nu publicerat sina första rapporter enligt det nya EU-direktivet CSRD.
För Forena är det ett viktigt steg mot mer hållbara investeringar från försäkringsbranschen och i ekonomin. Det är bra med ett affärsstrategiskt ramverk för riskhantering där sociala aspekter lyfts fram på samma nivå som klimatfrågor.
Men hur ser det ut i praktiken? Forena har granskat hur sju försäkringsaktörer redovisar sociala hållbarhetsaspekter i sina rapporter från våren 2025. Granskningen visar att företagen tar viktiga steg mot ökad transparens – men också att det finns tydliga områden där rapporteringen kan stärkas.
De flesta försäkringsföretagen rapporterar om indikatorer som rör den egna arbetskraften. Man lyfter frågor om arbetsmiljö, flexibilitet, jämlikhet och medarbetarnöjdhet. Det är bra att företagen upplyser om arbetsvillkor och vissa fall om fackligt inflytande. Det är till delar ett kvitto på att lokal samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare fungerar, likväl som på en vilja från företagen att ta ansvar för den viktigaste resursen på arbetsplatsen, medarbetarna.
Samtidigt saknas ofta upplysningar om hur företagen påverkar människor utanför den egna organisationen. Många utelämnar helt information om arbetsvillkor i värdekedjan, påverkan på lokalsamhällen och hanteringen av sociala risker längre ner i leverantörs- och avtalsleden. Ofta nöjer sig företagen med att konstatera att leverantörer och affärspartners ”förväntas” följa internationella riktlinjer – utan att redovisa hur efterlevnaden kontrolleras eller följs upp i praktiken.
Här finns en konkret möjlighet för försäkringsföretagen – inte bara som en fråga om ansvar, utan också om affärsstrategi. Genom ökad transparens kan riskhanteringen förbättras i hela värdekedjan, vilket stärker både affärer och förtroende. Hållbarhetsinformationen behöver därför också spegla företagets sociala påverkan. Vi vet att avsaknad av kollektivavtal, facklig representation och bra arbetsvillkor är vanligare vid outsourcing samt vid kontrakt genom avtal och upphandling – där insynen ofta är sämre och det fackliga inflytandet svagare. Vi ser särskild förbättringspotential gentemot leverantörer inom fastighet, bygg, reparation och hälsa – sektorer där risknivån ofta är högre. Det skulle gynna både dessa branscher och försäkringsbolagen, som till delar också bär deras risker.
Samtidigt som CSRD nu är i kraft ser vi dess räckvidd minska. Genom förslaget i det så kallade Omnibuspaketet undantas nu upp till 80 procent av företagen från rapporteringskraven, och implementeringen för många skjuts upp. Det innebär en tillbakagång från ett regelverk som EU nyligen enats om – och försvårar det hållbarhetsarbete som nu byggts upp, och som ska inkludera samverkan med representanter för arbetstagarna. Enligt årsredovisningslagen ska företagen informera och föra dialog med facket om sin rapportering, vilket är avgörande för att spegla faktiska förhållanden i försäkringsföretagens affärer – inte bara ambitioner på papperet.
Därför är det nu viktigare än någonsin att försäkringsbranschen – där flera företag fortfarande omfattas av CSRD – visar ledarskap. Och här vill Forena också bidra. Vi vill fortsatt att svenska försäkringsföretag går före, inte bara i klimatfrågor utan även i arbetet för upplysningar om goda arbetsvillkor, fackliga rättigheter för att få mer hållbara investeringar, för både konsumenter och företag, skriver Hanna Wallinder i en debattartikel som publicerades i Sak & Liv idag.
Denna debattartikel är även publicerad i Sak&Liv
Forenas personuppgiftspolicy gäller inte när du klickar på länken eftersom du kommer till en extern webbplats.