Stadgar

Forenas stadgar består av regler för Forenas interna arbete.

I stadgarna står bland annat:

  • hur klubbarna utser representanter till kongressen som hålls vart fjärde år
  • vem som får bli medlem
  • hur man bildar klubbar.

Forenas stadgar fastställs av kongress eller förbundsfullmäktige. Senaste revidering av stadgarna genomfördes på Forenas kongress 2024.

Klubbar och sektioner kan ha stadgar som avviker från normalstadgarna.

Tryckta stadgar för beställning samt nedladdning kommer inom kort.

Ladda ner Forenas normalstadgar för klubb och sektion (pdf)

För­bundets värderingar

Forena är en medlemsstyrd organisation som förenar anställda på försäkringsföretag samt på bolag som ägs av försäkringsföretag eller på annat sätt är knutna till försäkringsföretag. Forena bygger på demokratiska principer och ska verka för jämställdhet och mångfald samt alla människors lika värde. Forena är partipolitiskt obundet. Förbundets uppgift är att:

  • fastställa program för att tillvarata medlemmarnas intressen i frågor som deras fackliga, ekonomiska, sociala och yrkesmässiga intressen
  • i dessa frågor representera medlemmarna och föra deras talan
  • samarbeta med exempelvis, andra organisationer, företag och intressegrupper med vilka förbundet har gemensamma intressen.

För­­bundets organisation

Förbundet utövar sin verksamhet genom följande centrala förbundsorgan:

Kongress (§§ 7–12)

Valberedning (§ 13)

Förbundsfullmäktige (§§ 14–19)

Förbundsstyrelse (§§ 20–23)
Presidium (§ 24)

Förbundets lokala organ utgörs av: Klubbar och sektioner (§25)

Behandling av personuppgifter

Samtliga centrala och lokala förbundsorgan samt Forenas kansli omfattas av Forenas regler för behandling av personuppgifter.

Förbundsstyrelsen utfärdar policy rörande förbundets databehandling.

Medlemskap

Varje yrkesverksam och studerande inom förbundets organisationsområde har rätt att bli medlem i förbundet. Medlem som lämnar arbetslivet på grund av ålder eller sjukdom har rätt att kvarstå som pensionärsmedlem. Medlem som blir arbetslös behåller sitt medlemskap som yrkesverksam.

Yrkesverksam medlem av förbundet tillhör den klubb och i förekommande fall sektion, inom vars område medlemmen är verksam. Förbundsstyrelsen kan utfärda föreskrifter för vilka medlemmar som kan anslutas centralt till förbundet.

Allmänna klubben

Den Allmänna klubben utgörs av de yrkesverksamma medlemmarna

  • som arbetar på ett företag där Forena-klubb inte finns eller,
  • är arbetslösa eller,
  • tillhör en klubb som har färre än 50 medlemmar den 31 december året innan en kongress, extra kongress, förbundsfullmäktige eller extra förbundsfullmäktige.

Syftet med den Allmänna klubben är att utse kongressledamöter respektive förbundsfullmäktigeledamöter. Den allmänna klubben behandlas i det avseendet så som det hade varit en klubb och tilldelas motsvarande antal ledamöter och suppleanter.

Val av ledamöter samt suppleanter genomförs genom omröstning bland medlemmarna i den allmänna klubben.

Valet genomförs digitalt i god tid innan kongress respektive förbundsfullmäktige. Mandatperioden är två kalenderår.

Valet föregås av en öppen nomineringsprocess bland allmänna klubbens medlemmar. Endast yrkesverksam medlem som tillhör allmänna klubben kan väljas som ledamot eller suppleant.

Varje medlem inom allmänna klubben får rösta på så många kandidater som ska väljas.
Kandidaterna rangordnas efter hur många röster de har erhållit. Därefter tilldelas efter rangordningen så många ledamotsuppdrag som allmänna klubben erhållit ut, följt av lika många suppleantuppdrag. Om kandidaterna inte kan skiljas åt efter avgivna röster avgör lotten.

Förbundsstyrelsen kan under kongressperiod utfärda andra former av medlemskap. Villkoren för de medlemskapen fastställs av förbundsstyrelsen.

Ytterligare villkor för studerande- och pensionärsmedlemmar kan fastställas av förbundsstyrelsen.

Yrkesverksam medlem

  • är valbar till funktion inom förbundets centrala organ och de lokala organ medlemmen tillhör
  • har motionsrätt till ordinarie kongress, förbundsfullmäktige, klubb och sektion och har rätt att, på egen bekostnad, närvara på kongressen eller förbundsfullmäktige.
  • är berättigad till rådgivning, förhandlings- och rättshjälp i fråga om sina anställningsintressen inom förbundets organisationsområde; förbundet är dock inte skyldigt att ingripa i fråga som framkommit tidigare än tre månader efter inträde i förbundet. Förbundsstyrelsen beslutar i vilken form och utsträckning förhandlings- och rättshjälp ska lämnas
  • har efter tre månaders medlemskap rätt till ersättning vid arbetskonflikt. Om särskilda skäl föreligger kan förbundsstyrelsen besluta att ersättning ska utgå även till medlem med kortare medlemstid än tre månader
  • får vid direkt övergång till förbundet tillgodoräkna sig medlems-tiden i annan facklig organisation.

Studerandemedlem

  • har motionsrätt till kongress samt förbundsfullmäktige och har rätt att, på egen bekostnad, närvara på kongress eller förbundsfullmäktige.
  • har rätt att föreslå kandidater till förbundsorgan
  • har rätt till information om och råd beträffande anställningsvillkor och förhållanden inom förbundets organisationsområde.

Pensionärsmedlem

  • har rätt till information om sina pensionsförmåner och övriga frågor som berör medlemmens tidigare anställning inom förbundets organisationsområde.

Medlem som anser sig ha lidit orätt genom beslut, åtgärd eller underlåtelse av anställd, förtroendevald eller förbund, kan hos förbundsstyrelsen begära omprövning av handläggningen.

Medlem som inte längre är anställd i försäkringsbranschen eller aktivt arbetssökande saknar rätt att kvarstå som förtroendevald inom förbundets centrala och/eller lokala organ.

Medlem är skyldig att:

  • lämna begärda personuppgifter om sina anställningsvillkor för medlemsregister och förbundsstatistik och snarast möjligt meddela ändringar i fråga om adress, anställningsförhållanden och övriga personuppgifter
  • betala medlemsavgift samt eventuell Klubb-/sektionsavgift. Uppgift om ändring av medlemsavgift meddelas av förbundsstyrelsen
  • vara lojal med förbundets värderingar och ändamål enligt stadgar, policys, riktlinjer och fattade beslut och vid konflikt följa förbundets anvisningar och utåt iaktta solidaritet samt att respektera grundläggande demokratiska principer och värderingar, såsom människors lika värde och rättigheter.
  • Medlem som är förtroendevald i centralt och/eller lokalt organ är, utöver ovanstående, skyldig att följa förbundsstyrelsens instruktioner rörande behandling av personuppgift.

Medlem som är förtroendevald och som offentligt ger uttryck för att inte följa ovanstående punkter kan av förbundsstyrelsen fråntas sitt fackliga uppdrag och rätten att ha uppdrag för eller inom förbundet. Genom förbundsstyrelsens försorg ska besked om eventuellt entledigande delges den förtroendevalde, som inom två veckor därefter har möjlighet att inkomma med skriftlig förklaring till förbundsstyrelsen. Förbundsstyrelsen tar därefter slutligt beslut om entledigande. Ett sådant beslut ska fattas med minst två tredjedelars majoritet.

Medlem som önskar lämna förbundet beviljas utträde månadsskiftet efter det att utträdesansökan kommit förbundskansliet tillhanda. Medlem som har kvar sin tjänst inom förbundets organisationsområde, men önskar utträda ur förbundet, ska inlämna skriftlig utträdesansökan. Förbundsstyrelsen har rätt att utfärda föreskrifter för utträden.

Uteslutning

Medlem, som utan godtagbara skäl har obetald medlemsavgift, kan uteslutas ur förbundet. Förbundsstyrelsen beslutar om närmare instruktion för uteslutning av medlem på grund av obetald medlemsavgift.

Medlem har inte rätt till medlemsförmåner så länge medlemmen, trots skriftlig uppmaning, underlåter att betala förfallen avgift.

Uteslutning kan också ske, då medlem

  • genom medvetet oriktiga uppgifter erhållit medlemskap
  • genom oärligt förfarande fått ersättning av förbundet eller tillägnat sig medel som tillhör förbundet eller dess underorganisationer
  • uppträtt som strejk- eller blockadbrytare
  • på annat sätt än som angetts ovan, med uppsåt brutit mot förbundets värderingar och ändamål enligt stadgar, eller vägrat rätta sig efter policys, riktlinjer och fattade beslut som har stöd i stadgarna eller kongress/förbundsfullmäktigebeslut
  • bedriver eller stödjer sådan verksamhet som är oförenlig med förbundets värderingar och ändamål eller på annat sätt uppträder illojalt
  • övergått till verksamhet som är oförenlig med medlemskap i förbundet och ej själv begärt utträde.

Beslut om uteslutning på grund av obetalda medlemsavgifter fattas av förbundskansliet och beslut enligt övriga punkter fattas av förbundsstyrelsen. Beslutet ska fattas med minst två tredjedels majoritet. Fram till dess att slutligt beslut fattas i fråga om uteslutning kan medlemmen i förekommande fall fråntas sitt fackliga uppdrag och rätten att ha uppdrag för eller inom förbundet, om skäl för detta finns.

Genom förbundsstyrelsens försorg ska besked om eventuell uteslutning delges medlemmen, som inom två veckor därefter har möjlighet att inkomma med skriftlig förklaring till förbundsstyrelsen. Förbundsstyrelsen tar därefter slutligt beslut om uteslutning.

Förbundsstyrelsen beslutar om återinträde efter uteslutning och villkor för detta.

Den som lämnar förbundet förlorar vid tidpunkten för utträdet alla rättigheter i förbundet.

Kongress

Kongressen är förbundets högsta beslutande organ. Kongressen består av valda ledamöter.

Ledamöter

Kongressens ledamöter väljs av klubbarna. Samtliga klubbar utser en kongressledamot för varje påbörjat 250-tal medlemmar den 31 december föregående år. Klubb som den 31 december året före kongressen har under 50 medlemmar utser inte kongressombud. Medlemmarna i sådan klubb ingår, vad gäller kongress, i den Allmänna klubben. För de valda ledamöterna ska ett lika antal suppleanter utses.
Ledamot i Förbundsstyrelsen får inte samtidigt vara kongressledamot.

Ordinarie kongress ska hållas vart fjärde år.  Förbundsstyrelsen bestämmer tid och plats.

Extra kongress

Förbundsstyrelsen kan sammankalla extra kongress. Avgår förbundsordföranden ska fyllnadsval förrättas i samband med en extra kongress inom sex månader. Extra kongress ska sammankallas då minst fem klubbar eller minst 25 kongressledamöter skriftligt så begär.

Extra kongress på grund av begäran från klubbar eller kongressledamöter ska äga rum inom 60 dagar sedan begäran kom till förbundet.

Kallelse

Kallelse till kongress ska sändas till varje kongressledamot senast 30 dagar före kongressen. Samtidigt med kallelse till ordinarie kongress ska ledamöterna få handlingar med förslag till dagordning, styrelsens och revisorernas berättelser, motioner och förslag från förbundsstyrelsen samt valberedningens förslag.

Om så behövs kan extra kongress sammankallas med kortare varsel, men kallelse med förslag till dagordning och övriga handlingar bör gå ut senast fjorton dagar innan extra kongress.

Kongressen tillsätter ett beredningsutskott. Kongressen kan dessutom besluta att tillsätta andra kongressutskott. Beredningsutskottets uppgift är att:

  • utforma förslag för de ärenden som kongressen remitterar till utskottet
  • ta emot och bereda nomineringar till ny valberedning samt lägga förslag till valet av denna
  • bereda arvodesförslag för valberedare.

Vid ordinarie kongress ska i vart fall följande ärenden behandlas:

  • upprop
  • fastställande av närvaro- och yttranderätt
  • fråga om kongressens behöriga utlysande
  • fastställande av dagordning
  • val av ordförande och sekreterare vid kongressen
  • val av två ledamöter att jämte ordföranden justera kongressens protokoll
  • val av två rösträknare
  • val av beredningsutskott
  • ordförande
  • fyra ledamöter
  • behandling av årsredovisning för de gångna räkenskaps- och verksamhetsåren
  • revisorernas berättelse
  • fastställande av resultat- och balansräkning för de gångna räkenskapsåren
  • förfarande med eventuellt överskott och eller underskott för kongressperioden
  • fråga om ansvarsfrihet
  • förslag från förbundsstyrelsen
  • motioner
  • arvoden, till förbundets presidium, styrelse, revisorer och valberedning
  • val av förbundsordförande
  • val av tio styrelseledamöter
  • val av en första vice ordförande bland styrelseledamöterna
  • val av en andra vice ordförande bland styrelseledamöterna
  • val av auktoriserad revisor
  • val av två förbundsrevisorer
  • val av valberedning för nästkommande kongressperiod
    - sammankallande ledamot

- fem ledamöter.

Vid extra kongress kan endast sådant ärende upptas till behandling som angetts i kallelsen, dock ska följande ärenden behandlas:

  • upprop
  • fastställande av närvaro- och yttranderätt
  • fråga om kongressens behöriga utlysande
  • fastställande av föredragningslista
  • val av ordförande och sekreterare vid kongressen
  • val av två ledamöter att jämte ordförande justera kongressens protokoll
  • val av två rösträknare
  • val av beredningsutskott
  • ordförande
  • fyra ledamöter
  • ärenden som angetts i kallelsen.

Motion ska vara förbundet tillhanda senast den tidpunkt förbundsstyrelsen anger, dock senast tre månader före kongress. Över motion ska förbundsstyrelsen avge yttrande.

Förbundsrevisor, som inte är kongressledamot, får delta i kongressens överläggningar samt framställa yrkanden men inte delta i beslut.

Enskild motionär – eller ett ombud för grupp av sådana – får delta i kongressens överläggningar om egen eller gruppens motion.

Förbundsstyrelsen deltar i kongressen och har rätt att utse föredragande för frågor som behandlas av kongressen. Förbundsstyrelsen och sådan föredragande har yttrande- och förslagsrätt i denna fråga.

Valberedningen har till uppgift att:

  • ta emot förslag på och förbereda kongressens val av förbundsordförande, vice ordförande, ordinarie styrelseledamöter samt revisorer
  • se till att i sina förslag få en så kompetent och allsidig sammansättning som möjligt
  • föreslå arvoden för förbundsuppdrag, exklusive valberedare.

Valberedningen ska under kongressperioden skaffa sig god kännedom om förbundets arbete.

Valberedningen ska arbeta konsensussökande.
Vid votering gäller enkel majoritet. Vid lika röstetal gäller den ståndpunkt valberedningens sammankallande biträder.

Valberedningen ska inför ordinarie kongress och minst två månader innan nomineringsstopp underrätta förbundets klubbar om vilka val som ska förrättas.

Förbundets klubbar ska senast två månader före ordinarie kongress komma in med nomineringar till kandidater. När nomineringstiden löpt ut är det endast valberedningen som kan inkomma med nya namnförslag.

Valberedningens förslag samt alla inkomna nomineringar ska utsändas till kongressens ledamöter senast 30 dagar före kongress.

Förbundsfullmäktiget har till uppgift att:

  • behandla årsredovisning och revisorernas berättelser samt till- eller avstyrka ansvarsfrihet för förbundsstyrelsen
  • i förekommande fall förrätta fyllnadsval av förbundsstyrelseledamot, vice ordföranden, förbundets revisorer eller förbundets valberedning
  • i för förbundet viktiga frågor vara rådgivande organ till förbundsstyrelsen

Förbundsfullmäktige består av valda ledamöter. Förbundsfullmäktiges valda ledamöter utses av klubbarna. Samtliga klubbar utser en förbundsfullmäktigeledamot för varje påbörjat 250-tal medlemmar den 31 december föregående år. Klubb som den 31 december året före förbundsfullmäktiget har under 50 medlemmar utser inte förbundsfullmäktigeledamot. Medlemmarna i en sådan klubb ingår, vad gäller förbundsfullmäktige, i den Allmänna klubben. För de valda ledamöterna ska ett lika antal suppleanter utses.

Ledamot i Förbundsstyrelsen får inte samtidigt vara Fullmäktigeledamot.

Förbundsfullmäktige hålls vart fjärde år. Förbundsstyrelsen bestämmer tid och plats.

Kallelse samt av förbundsstyrelsen föreslagen dagordning och övriga handlingar som ska behandlas vid förbundsfullmäktiget ska sändas till förbundsfullmäktigeledamöterna senast trettio dagar före förbundsfullmäktiget.

Förbundsfullmäktige tillsätter, vid behov, ett beredningsutskott. Förbundsfullmäktige kan dessutom besluta att tillsätta andra förbundsfullmäktigeutskott.

Beredningsutskottets uppgift är att utforma förslag för de ärenden som förbundsfullmäktige remitterar till utskottet. Utskottet ska också ta emot och bereda nomineringar till eventuella fyllnadsval till valberedning samt lägga förslag till valet av denna.

Motion ska vara förbundet tillhanda senast den tidpunkt förbundsstyrelsen anger, dock senast tre månader före förbundsfullmäktige. Över motion ska förbundsstyrelsen avge yttrande.

Vid ordinarie förbundsfullmäktige ska i vart fall följande ärenden behandlas:

  • upprop
  • fråga om förbundsfullmäktiges behöriga utlysande
  • fastställande av dagordning
  • val av ordförande och sekreterare för förbundsfullmäktiget
  • val av justerare att tillsammans med mötesordförande justera protokollet
  • val rösträknare
  • val av ledamöter till beredningsutskott
  • ordförande
  • fyra ledamöter
  • behandling av årsredovisning för de gångna räkenskaps- och verksamhetsåren
  • revisorernas berättelse
  • fastställande av resultat- och balansräkning för de gångna räkenskapsåren
  • förfarande med eventuellt överskott och eller underskott i årsboksluten
  • fråga om ansvarsfrihet.
  • val av auktoriserad revisor.

I förekommande fall ska också följande ärende behandlas:

  • fyllnadsval av ledamöter till förbundsstyrelse, vice ordförande, förbundets revisorer och förbundets valberedning.

Vid extra förbundsfullmäktige kan endast sådant ärende tas upp till behandling som angetts i kallelsen.

Valberedningen har till uppgift att:

  • i förekommande fall, förbereda förbundsfullmäktiges fyllnadsval av förbundsstyrelse, vice ordförande och förbundets revisorer.

Valberedningen ska i god tid underrätta klubbarna om vilka fyllnadsval som ska förrättas på förbundsfullmäktiget. De lokala organen ska senast en månad före förbundsfullmäktige skicka in nomineringar av kandidater. När nomineringstiden löpt ut är det endast valberedningen som kan inkomma med nya namnförslag. Valberedningens förslag samt alla inkomna nomineringar ska därefter utsändas till förbundsfullmäktiges ledamöter senast 14 dagar före förbundsfullmäktiget.

För­bundsstyrelse

Förbundsstyrelsen har i samråd med ordföranden hand om den omedelbara ledningen av förbundets verksamhet enligt dessa stadgar och av kongressen fattade beslut samt utgör under tiden mellan två kongresser förbundets högsta beslutande organ med de inskränkningar som framgår av §§ 14–18.

Ledamöter

Förbundsstyrelsen består av ordförande och tio ledamöter. Utöver detta utser, om den så önskar, lokal facklig organisation vid förbundskansliet en ledamot jämte suppleant. Personalledamoten har inte rösträtt i frågor som rör personalens anställningsvillkor eller frågor som för Forenas organisationspolitiska ställningstaganden. Personalsuppleanten har rätt att delta i förbundsstyrelsens sammanträden enbart om den ordinarie ledamoten är förhindrad.

Förbundsstyrelsen ska på kallelse av ordföranden regelbundet sammanträda. Förbundsstyrelsen är beslutsför då minst sex av dess ledamöter är närvarande. Förbundsstyrelsen ska kallas till sammanträde då minst fem av dess ledamöter så begär.

Förbundsstyrelsen ska utöver vad som anges i dessa stadgar

  • leda och utveckla förbundets verksamhet i överensstämmelse med stadgar och de beslut som fattas av kongressen
  • ansvara för avtal och förhandlingar enligt § 26. Förhandlingsrätt kan från förbundsstyrelsen delegeras till delegation eller styrelse för klubb/sektion.
  • ansvara för förbundets ekonomiska och övriga förvaltning
  • fatta beslut i fråga om konfliktåtgärder inom förbundets organisationsområde och i samband därmed även besluta om finansiering, organisatoriska åtgärder, konfliktersättning och utfärda erforderliga instruktioner till förbundets medlemmar och lokala organ
  • utse de personer som har rätt att teckna förbundets firma eller i övrigt representera förbundet enligt av förbundsstyrelsen angivna befogenheter
  • tillförsäkra att förbundet har former för dialog och inflytande för såväl lokalt förtroendevalda som förbundets medlemmar.
  • besluta om medlemsavgifter
  • inför förhandlingar då förbundets huvudavtal löper ut genomföra Avtalsråd med förbundets klubbar.

    Förbundsstyrelsen kan, om inget annat särskilt anges eller följer av lag, delegera beslutsrätt och utförande till presidie, ordförande eller kanslichef.
    Delegering kan anges i arbetsordning, policy, föreskrift eller liknande, eller beslut.

Presidium

Förbundsstyrelsens presidium består av förbundsordförande samt första och andra vice ordförande. Presidiet arbetar enligt särskild arbetsordning fastställd av förbundsstyrelsen.

Klubbar och sektioner

Företaget (alternativt koncernen eller nära samverkande företag) och arbetsplatsen är grunden för det lokala fackliga inflytandet. Förbundets lokala fackliga verksamhet bedrivs i klubbar. Som förutsättning för bildande av Forena-klubb gäller att den ska omfatta minst tio medlemmar.

I de fall den lokala fackliga verksamheten omfattar flera nära samverkande företag bedrivs den lokala fackliga verksamheten i koncernklubbar.

Sektioner kan inrättas i klubbar/koncernklubbar där det är lämpligt på grund av medlemsantal, verksamhetsområdets geografiska utsträckning, arbetsgivarens organisation eller andra jämförbara skäl.

Vid företag där Forena-klubb saknas kan förbundsstyrelsen utse Forena-ombud. Forena-ombudets uppgifter beslutas av förbundsstyrelsen.

För bildande av Forena-klubb som omfattar flera nära samverkande företag krävs särskilt beslut i förbundsstyrelsen.

Uppgift och beslut
Klubben leder, samordnar och driver Forenas verksamhet inom klubbens organisationsområde i överensstämmelse med stadgar, grundläggande värderingar, kongressbeslut, förbundsstyrelsebeslut, årsmötesbeslut samt förhandlingsordning.

Klubben har till uppgift att:

  • aktivt arbeta med att ansluta alla anställda på företaget till förbundet
  • tillvarata medlemmarnas intressen genom att inom företaget
    • representera medlemmarna
    • verka för att medlemmarna får insyn i och medbestämmanderätt på arbetsplatsen och i företaget som helhet
    • ha en väl fungerande dialog med medlemmarna

Upplösning

Förslag om klubbens upplösning ska behandlas på klubbens årsmöte. Förbundsstyrelsen ska omedelbart underrättas om sådant förslag. För beslut om upplösning krävs att minst två tredjedelar av de röstande på klubbens årsmöte är för ett sådant förslag.

Klubb kan även upplösas av förbundsstyrelsen under förutsättning att den saknar medlemmar, inte har verksamhet, saknar styrelse, ignorerar förbundsstyrelsens instruktioner rörande personuppgiftsbehandling eller i övrigt grovt bryter mot förbundets stadgar eller beslut.

Vid upplösning av klubben tillfaller klubbens tillgångar förbundet.

Förbundsstyrelsen fattar beslut om normalstadgar för förbundets lokala klubbar och sektioner. Stadgar för klubb eller sektion som avviker från normalstadgarna ska vara godkända av förbundsstyrelsen och får inte strida mot bestämmelserna i förbundets stadgar eller beslut vid kongress.

För­handlings­ordning

Befogenheter vid förhandling 

För förhandlingar gäller:

  • Förbundsstyrelsen har ansvaret för och beslutanderätten i förhandlingsfrågor.
  • Central förhandling kan av förbundsstyrelsen delegeras till utsedd förhandlingsdelegation. För sådan förhandling gäller de instruktioner som förbundsstyrelsen beslutar. Förbundsstyrelsen ska hållas underrättad om förhandlingarna och fatta beslut om förslag till uppgörelse, om så föreskrivits.
  • Lokal förhandling delegeras från förbundsstyrelsen till styrelse för klubb eller sektion enligt i avtalen inskriven förhandlingsordning. Styrelsen för klubb är skyldig följa av förbundet angivna riktlinjer för förhandlingen och underställa förbundet förslag till uppgörelse, om så föreskrivits eller resultatet kan bedömas påverka villkoren för medlemmar i andra klubbar inom förbundet.
  • Begäran om förhandling i viss fråga kan väckas av berörd medlem eller inom organ som enligt denna förhandlingsordning är behörigt att föra förhandling.

Begäran om förhandling hos motparten ska göras av förbundsstyrelsen eller det organ till vilket förbundsstyrelsen delegerat rätten att föra förhandling i frågan.

För konfliktåtgärder, som berör förbundet, gäller:

  • Varsel om eller vidtagande av konfliktåtgärd ska beslutas av förbundsstyrelsen. Förbundsstyrelsen kan uppdra åt förhandlingsdelegation eller presidium att utlösa sådant beslut. Vid vidtagande av konfliktåtgärd måste minst nio av förbundsstyrelsens ledamöter vara ense om beslutet.
  • Innan konfliktåtgärd vidtas ska kontakt tas med berörda medlemmar.
  • Konfliktåtgärd kan avse arbetsnedläggelse, blockad, bojkott eller motsvarande. Medlem får inte följa andra direktiv vid konflikt än de som grundar sig på förbundsstyrelsens beslut.
  • Vid konflikt ska förbundsstyrelsen utfärda instruktioner och anvisningar för medlemmarna och förbundets lokala organ. För den lokala organisationen vid konflikt är styrelsen för klubb ansvarig.

Ekonomi och för­valtning

Förbundsstyrelsen upprättar verksamhetsplaner utifrån av kongressen fastställt handlingsprogram, antar budget för förbundet, beslutar om de utgifter som erfordras för förbundets verksamhet samt förvaltar förbundets fonder och övriga medel.

Förbundets verksamhetsår sammanfaller med kalenderår.

Verksamhetsberättelse

Förbundsstyrelsen ska senast den 15 mars överlämna årsredovisningshandlingar för det gångna året till förbundets revisorer för granskning. Överskott på förbundets verksamhet disponeras enligt beslut av ordinarie kongress.

För att trygga åtgärder till försvar för väsentliga medlemsintressen ska inom förbundet finnas en konfliktfond.

Konfliktfondens ändamål är att vid arbetskonflikt skydda grundläggande ekonomiska intressen för medlemmarna. Konfliktfonden kan även användas för stöd till annan organisation i konflikt. Detta stöd kan lämnas i form av bidrag, lån, ställande av borgen eller annan garanti.

Till konfliktfonden avsätts så stor del av avkastningen från förbundets eget kapital som kongressen beslutar. Där jämte ska fonden tillföras de belopp som kongressen beslutar för att säkra konfliktfondens ändamål.

Konfliktfondens medel kan tas i anspråk om minst 2/3 av förbundsstyrelsens ledamöter är ense, eller genom beslut på kongress eller förbundsfullmäktige.

Förbundsstyrelsens förvaltning granskas av två av kongressen valda förbundsmedlemmar och en auktoriserad revisor utsedd av kongress eller förbundsfullmäktige.Förbundets räkenskaper, protokoll och handlingar ska ständigt vara tillgängliga för revisorerna.

Revisionsberättelse

Berättelse över revisorernas granskning av det gångna årets räkenskaper, innehållande omdöme om förvaltningen och yttrande angående ansvarsfrihet, ska överlämnas till förbundsstyrelsen senast den 31 mars.

Finner revisorerna anledning till anmärkning mot styrelsen, kan de underrätta klubbar samt föreslå beslut om kongressens sammankallande.

Förbundsstyrelsens och revisorernas berättelser ska sändas till klubbar senast den 20 april varje år.

Besluts­ordning

Beslut inom förbundets organ fattas med enkel majoritet, om inte stadgarna anger annat. Vid röstning har varje röstberättigad ledamot eller ombud en röst.

Sluten omröstning ska ske om någon så begär vid personval. Vid lika röstetal gäller den uppfattning som mötesordföranden företräder. Vid lika röstetal vid personval avgör dock lotten. Röstning med fullmakt är inte tillåten.

Ändring av dessa stadgar kan ske på förslag av förbundsstyrelsen eller genom motion till kongress respektive förbundsfullmäktige. För att föreslagen ändring ska bli gällande fordras minst 2/3 majoritet.

Förslag om förbundets upplösning ska skriftligt inges till förbundsstyrelsen, som jämte eget utlåtande framlägger detsamma för ordinarie kongress. Därvid ska i händelse av förbundsstyrelsens tillstyrkan även framläggas förslag till användning av förbundets tillgångar. Beslut om förbundets upplösning och dess tillhörigheters användning ska för att bli gällande i oförändrat skick bekräftas av följande ordinarie kongress vid vilken fordras minst 2/3 majoritet.

Beslut om förbundets upplösning för att skapa möjlighet att sammangå med annat eller andra förbund inom tjänstemannaområdet fattas dock av en kongress, ordinarie eller extra, vid vilken fordras minst 2/3 majoritet.

Uppstår tvist kring dessa stadgar så gäller den tolkning som beslutas av förbundsstyrelsen.